ایونت مارکتینگ (Event Marketing)

این مفهوم بدین معنی است که رویدادی را برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا کنید تا بتوانید برند، محصول یا خدمتی را به دیگران نشان دهید و تبلیغش را بکنید. رویدادها را می‌توان به صورت آنلاین یا حضوری برگزار کرد. شرکت‌ها نیز می‌توانند به عنوان میزبان، مجری یا اسپانسر در یک رویداد شرکت کنند. در واقع شرکت‌ها در این رویدادها، مشتریان خود را می‌بینند، نظر آن‌ها را جلب می‌کنند و می‌توانند محصول یا خدمات برندشان را به آن‌ها نشان دهند. هر رویدادی با رویداد دیگر متفاوت است، مخاطبان متفاوتی هم دارد بنابراین محتوا و فرهنگ خاص خود را هم می‌پسندد.
بر خلاف بازاریابی برونگرا یا سنتی که با تبلیغ در تلویزیون و رادیو و بیلبوردها، میلیون‌ها نفر را خطاب قرار می‌دهد، مخاطب این شیوه از بازاریابی تعدادی مخاطب خاص هستند که در نقطه‌ای دور هم جمع شده‌اند و به امید ایجاد ارتباط با دیگران هستند.

Event Marketing

دلایل اهمیت ایونت مارکتینگ

هدف شما از شرکت در یک رویداد چیست؟ چرا معمولا افراد به شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارها علاقه نشان می‌دهند؟ طبق برخی گزارش‌ها، 95 درصد بازاریابان می‌گویند دلیل شرکت افراد در رویدادها این است که این افراد می‌خواهند گستره روابطشان را بیشتر کنند و رویدادها بهترین مکان برای این افراد هستند.
آمارهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. مثلا:

  • حدود 31 درصد بازاریابان معتقدند که بازاریابی رویداد محور تنها کانال بازاریابی موثر است.
  • حدود 87 درصد مدیران ارشد اجرایی به قدرت فراوان این شیوه از مارکتینگ بسیار معتقدند و در برنامه‌های آتی شرکتشان برگزاری رویدادها و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را گنجانده‌اند.
  • بیش از 84 درصد شرکت‌کنندگان در رویدادها گفته‌اند که بعد از برگزاری یک رویداد دیدگاه بهتری نسبت به برگزارکننده آن رویداد و برند پیدا کرده‌اند.
Event Marketing
Event Marketing

مزایای ایونت مارکتینگ برای کسب و کارها

  1. ایجاد مشتریان بالقوه و فروش
    50 درصد بازاریابان معتقدند که اولین دلیل سرمایه‌گذاری روی ایونت مارکتینگ ایجاد مشتریان بالقوه و فروش است. 79 درصد بازاریابان آمریکایی از این شیوه برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان خریدار استفاده می‌کنند چرا که معمولا مشتریان بالقوه در حین برگزاری رویدادها خریدشان را انجام می‌دهند.
  2. ایجاد تعامل با همه مشتریان
    اکثر کسب و کارهای امروزی هیچ‌گاه مشتریان خود را از نزدیک نمی‌بینند، همین‌جاست که ایونت مارکتینک خود را نشان می‌دهد. بیش از نیمی از بازاریاب‌ها معتقدند که رویدادها بسیار برای ایجاد تعامل با مشتریان موثر و مفید هستند.
  3. ایجاد آگاهی‌بخشی از برند
    در هنگام برگزاری یک رویداد می‌توانید با افراد به صورت رو در رو ملاقات داشته باشید و چهره بهتری از برندتان را به آن‌ها نشان دهید. در همین حین مخاطبان نیز با صحبت کردن درباره آن رویداد باعث افزایش آگاهی‌بخشی درباره برند شما می‌شوند.
  4. ترویج آموزش در صنعت و محصول
    درست است که انواع رویدادهایی که در آن شرکت می‌کنید یا برگزار می‌کنید مهم است اما نباید از مباحث آموزشی هر رویداد هم غفلت کنید. این‌که هر رویداد تا چه حد آموزشی باشد نیز در موفقیت آن رویداد سهم مهمی دارد. اگر در رویدادها به مسائل آموزشی بیشتر توجه کنید و تبلیغ محصول یا خدمت را در کنار آموزش داشته باشید درصد موفقیتتان بسیار زیادتر خواهد بود.

زمان بندی رویداد شما چگونه است

نتایج تحقیقی در سال 2014 نشان داده است که 34 درصد مردم زمانی‌که متوجه می‌شوند رویدادی در نزدیکی محل زندگیشان در حال برگزاری است، علاقه بیشتری به شرکت در آن نشان می‌دهند. بنابراین برای این‌که بهتر بتوانید مخاطب بالقوه‌تان را درگیر و ترغیب کنید می‌توانید برای خودتان یک سیر زمانی ایجاد کنید. هر هفته اطلاعات جدیدی از رویداد ارائه کنید، هر هفته با تکمیل کردن بخشی از اطلاعات، مخاطب را بیشتر و بیشتر جذب کنید و حس کنجکاوی آنها را برانگیزید.
از سخنرانان شروع کنید، این‌که چه افرادی قرار است در رویدادتان حضور داشته باشند، سپس به مکان و زمان برگزاری رویداد برسید. در همین حین از دیگر کانال‌های ارتباطی مانند ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، تلفن، تبلیغ چاپی یا تبلیغات پولی هم استفاده کنید.
Event-Marketing4

معرفی محصول یا برند در ایونت

در همین حال که رویدادتان را بازاریابی می‌کنید نباید بازاریابی محصول یا خدمتتان را فراموش کنید. اگر مخاطبی با محصول شما آشناست باید در طول رویداد اطلاعات جدیدی از آن محصول دریافت کند و اگر با محصول شما آشنا نیست، باید در طول رویداد فکر کند تا امروز چیز مهمی را از دست داده است و برای یافتن آن کنجکاو شود. بنابراین در کنار آموزش و رفع نیازها و مشکلات مخاطبان، باید حتما بتوانید محصول یا خدمت بردتان را هم بازاریابی و تبلیغ کنید.

اندازه گیری میزان موفقیت پس از رویداد

احتمالا در اواسط برگزاری رویداد، نگاهی به اطرافتان می‌کنید و از حضور این تعداد شرکت‌کننده و همهمه سالن به وجد می‌آیید و احساس رضایت می‌کنید اما آیا همین کافیست تا بدانید رویداد با موفقیت سپری شده است؟
قطعا نه!
برای این‌که از موفقیت رویداد مطمئن باید مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری باید کلیدهایی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت داشته باشید. این کلیدها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعداد نفرات ثبت‌نام کرده و شرکت‌کرده
  • نسبت درآمد به هزینه بر درآمد
  • میزان رضایت شرکت‌کنندگان
  • میزان تعامل در شبکه‌های اجتماعی
  • تعداد مشتریان بالقوه جدید و تعداد مشتریان بالفعل

رویدادهای برگزاری شد

برگزاری ایونت آژانس تبلیغاتی 361

2 ویدئوها
پخش ویدیو

همکاری ها

کانون تبلیغات 361 تا به امروز در کنارشما قادر به افتخار آفرینی های فراوانی از جمله کسب اعتماد و ارائه خدمات به بیش از ۲۰٫۰۰۰ مشتری گرانقدر و ارائه مشاوره مستمر به بیش از ۵۰۰ برند کشوری در زمینه برندسازی و تبلیغات گشته است