سایت فروشگاهی و سایت شرکتی در یک نگاه

سایت فروشگاهی و سایت شرکتی

در جامعه امروزی نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که صاحب کسب‌وکار بوده ولی، تمایلی به معرفی و ارائه محصولات خود در سایت‌های اینترنتی نداشته باشد. در حقیقت، سایت‌ اینترنتی به یک نیاز واقعی برای بیشتر افراد جامعه تبدیل شده است؛ چه آن‌هایی که صاحب کسب‌وکاری هستند و چه آن‌هایی که به عنوان مشتری قصد خرید از این سایت‌ها را دارند. البته،​ ناگفته نماند که کارایی سایت‌ها تنها درباره خریدوفروش و کسب‌وکار نیست بلکه، موضوع برخی سایت‌ها  اخبار است، برخی سایت‌ها آموزشی، برخی گردش‌گری و… می‌باشند.

بنابراین، نیاز افراد، ادارات و ارگان‌ها به استفاده از وب‌سایت‌ها به خاطر ظهور تکنولوژی‌های نوظهور و وسعت گرفتن فعالیت‌های اقتصادی در بستر اینترنت می‌باشد که همین امر باعث شده است تا سایت‌های متعددی با کاربری مختلف ایجاد شوند تا نسبت به نیازهای مخاطبان خود پاسخ‌گو باشند که از بین همه این سایت‌ها می‌توان گفت مهم‌ترین آن‌ها،​ سایت فروشگاهی و سایت شرکتی می‌باشد.

به همین مناسبت، مطالبی درباره این دو سایت مهم و پرمخاطب بیان می‌کنیم تا در نحوه کار و استفاده از آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. و نیز، از آن‌جایی که، خمیرمایه اصلی هر سایتی را موضوع اصلی و طراحی آن تشکیل می‌دهد، کسب آگاهی و آموزش‌های لازم در این زمینه، باعث انتخاب درست در دسترسی به سایت مورد نظرتان خواهد شد.

سایت فروشگاهی

برای آشنایی با مفاهیم و بخش‌های گوناگون سایت‌های فروشگاهی،​ سعی کرده‌ایم مطالبی را به صورت اختصار ولی، جامع بیان کنیم تا در برخورد با این‌گونه سایت‌ها،​ انتخاب درست و تصمیم‌ صحیحی را اتخاذ کنید:

1. تعریف سایت فروشگاهی

به سایتی که اقدام به ارائه انواع محصولات و خدمات در گروه‌های شغلی مختلف می‌کند، سایت فروشگاهی گویند.

بنابراین،​ محور اصلی فعالیت این فروشگاه‌ها عبارت است از: «خرید و فروش» اعم از کالا و خدمات.

فروشگاه آنلاین
نقش پررنگ سایت‌های فروشگاهی در زندگی روزمره،​ آن‌ها را به یکی از محوری‌ترین ابزار خرید افراد جامعه تبدیل کرده است.

2.  ویژگی‌های سایت فروشگاهی

یک سایت فروشگاهی برای جذب مشتری بیشتر، نیازمند فراهم کردن یک‌سری زیرساخت‌هاست تا به وسیله آن‌ها بتواند سلیقه، اعتماد و نظر مشتری را به سوی خود جلب کند؛ از همین‌رو، به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سایت فروشگاهی موفق اشاره می‌کنیم:

الف) قابلیت دسترسی سریع مدیر یا مدیران سایت جهت ویرایش و تغییر کدنویسی

اگر مدیر سایت فروشگاهی بسته به نیاز مشتری،​ تشخیص بدهد که نوع مدیریت بخشی از سایت نیاز به تغییرات دارد،​ باید با طراح و کارشناس سایت خود ارتباط مداوم داشته باشد؛ یعنی، در هر زمانی که اراده کند، بتواند به طراح سایت دسترسی داشته باشد و این امر درباره سایت فروشگاهی کاملاً​ امکان‌پذیر و قابل اجرا می‌باشد؛ چون طراح سایت به نوعی، جزء ارکان جدانشدنی سایت بوده و در هر زمان که تشخیص داده شود، تغییرات لازم به وسیله او و مدیر یا مدیران سایت اعمال می‌شود.

ب) طراحی زیبا،​ ساده و با کاربری آسان

یک سایت فروشگاهی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که هنگام مراجعه به آن دچار سردرگمی نشده و به راحتی بتوانیم بخش‌های گوناگون آن را بسته به نیاز خود پیدا کرده و دسترسی به پنل محصولات و خدمات آن به راحتی امکان‌پذیر باشد. البته، این به معنای بی‌کیفیت بودن از جهت محتوا و ارائه خدمات نمی‌باشد.

ج) ارتباط با کاربران به صورت مستمر

معنای ارتباط مدیر یا مدیران سایت با مشتریان به معناست که در سایت فروشگاهی هم،​ شماره تلفن جهت پشتیبانی قرار می‌دهند و هم،​ صفحه‌ای تحت عنوان «تماس با ما» که باعث جلب اعتماد بیشتر مشتری شده و از طرفی هم، ارتباط دو سویه بین مشتری و مدیران سایت برقرار است. البته،​ در برخی از سایت‌های فروشگاهی،​ امکانی به نام پشتیبانی آنلاین قرار می‌دهند که از طریق چت کردن به تبادل اطلاعات پرداخته و یا این‌که،​ مشکلات مشتریان را از طریق پرسش و پاسخ برطرف می‌کنند.

مطالعه کنید  طراحی سایت با اصول سئو

بنابراین،​ شماره تماس، ایمیل، پیامک و چت آنلاین از جمله اقداماتی است که یک فروشگاه اینترنتی برای برقراری ارتباط و رفع نیازهای مشتریان خود انجام می‌دهد.

د) سطح امنیت بالا

با توجه به انجام خرید و فروش‌های فراوان در سایت فروشگاهی، احتمال سوء استفاده افراد سودجود بسیار بالاست؛ به همین دلیل، اِعمال اقدامات امنیتی بر روی این سایت‌ها بسیار ضروری است؛ برخی از مهم‌ترین این اقدامات امنیتی عبارت‌اند از:

  • استفاده از افزونه‌های «ووکامرس» و «مجنتو» در طراحی سایت‌های فروشگاهی؛
  • دو عاملی کردن احراز هویت: ایجاد لایه امنیتی به وسیله تشکیل نام کاربری و رمز عبور که به وسیله ایمیل یا پیامک برای کاربر ارسال می‌شود؛
  • پایبندی به قوانین رازداری وب‌سایت در بخش فوتر سایت؛
  • دارای پک امنیتی یا لایسنس SSL؛
  • به‌کارگیری از امکان فایروال با ایجاد مجوز عبور و مرورهای مجاز و جلوگیری از ورود کاربری‌های مشکوک و خطرناک.

ه) گزینه‌های پرداخت متنوع

یکی از ویژگی‌های مشتری‌پسند سایت‌های فروشگاهی، قرار دادن گزینه‌های پرداخت متنوع در پیش‌ِروی مشتری است که عبارت‌اند از: پرداخت آنلاین، پرداخت در محل، پرداخت از طریق دستگاه خودپرداز و یا گوشی همراه با در اختیار داشتن شماره کارت بانکی. البته، جذاب‌ترین این گزینه‌ها، پرداخت در محل می‌باشد که باعث اطمینان‌بخشی بیشتر به مشتریان می‌شود.

و) ایجاد اپلیکیشن

 گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که افراد در هنگام خرید،​ به رایانه دسترسی نداشته و یا از طریق گوشی تلفن همراه قادر به باز کردن صفحه سایت فروشگاهی و استفاده از آن نیستند؛ به همین دلیل، طراحی یک اپلیکیشن موبایلی،​ در وهله اول، مشکل عدم دسترسی را برطرف می‌کند و در وهله دوم، سفارش خرید را بسیار آسان‌تر کرده و در جلب مشتری بسیار مؤثر است.

ز) امکان نظرسنجی و امتیازدادن نسبت به محصولات خریداری شده

این امکان باعث می‌شود تا مشتریان نسبت به خرید اجناسی که قبلاً​ خریداری شده و خودشان هم،​ الآن قصد خرید آن را دارند، اطلاعات کاملی کسب کرده و با خیالی آسوده اقدام به خرید کنند. درواقع، این کار تأثیر فراوانی در تصمیم‌گیری نهایی فرد در انتخاب درست او خواهد داشت.

3. انواع سایت فروشگاهی

سایت‌های فروشگاهی بسته به نوع فعالیتی که انجام می‌دهند، عناوین گوناگونی پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر، این سایت‌ها با توجه به کارکردهای خاص فروشگاهی‌ای که دارند، به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شود:

الف) معاملاتی

به وب‌سایتی که نمادی از یک فروشگاه یا آلبوم تجاری و اقتصادی و یا به مثابه مکانی برای عرضه محصولات کارآفرینان خانگی باشد، سایت معاملاتی گویند. گفتنی است که این نوع سایت‌ها مورد علاقه کاربرانی است که علاقه فراوانی به خرید اینترنتی(آنلاین) دارند.

ب) بازار (حراجی آنلاین)

به وب‌سایتی که تحت یک سیستم پیشرفته باعث اتصال خریدار و فروشنده جهت انجام معامله می‌شود، سایت بازار آنلاین گویند. درواقع، مشتریان این سایت‌ها با یکدیگر معامله کرده و محصولات درج شده در آن‌ها هیچ ارتباطی با سایت نداشته و به نوعی،​ نقش واسطه را ایفا می‌کنند.

مطالعه کنید  پرسونال برندینگ؛ چهار نکته کلیدی برای برندسازی شخصی در سال ۲۰۲۲

ج) استاتیک

به وب‌سایتی که به صورت آنلاین و به وسیله بازاریابی باعث ازدیاد اطلاعات مشتریان نسبت به شرکت خاصی و محصولات آن می‌شود،​ سایت استاتیک گویند. درواقع،​ این نوع سایت‌ها به منزله یک سایت مشاوره‌ای عمل کرده و اطلاعات لازم درباره محصولات و نوع خدماتی که انجام می‌گیرد را به همراه روش‌های برقراری ارتباط در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

4. فواید سایت فروشگاهی

سایت‌های فروشگاهی با توجه به امکانات، دسترسی‌ها و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌کنند، جایگاه ویژه‌ای در میان افراد و اقشار گوناگون جامعه پیدا کرده‌اند که این بیان‌گر مزایا و فوایدی است که این سایت‌ها برخوردارند؛ برخی از مهم‌ترین مزایای سایت فروشگاهی عبارت‌اند از:

  • امکان مراجعه، خرید و درخواست خدمات به صورت 24 ساعته؛
  • ارتباط مستقیم با مشتریان از راه‌های مختلف مانند: تماس تلفنی، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و…؛
  • امکان برگشت کالا و ارسال و پرداخت درب منزل در راستای احترام به سلیقه مشتری و رعایت اصل مشتری‌مداری؛
  • خرید با خیال آسوده به دلیل برخورداری از پنل‌های امنیتی مختلف مانند: استفاده از پک امنیتی SSL، بخش احراز هویت، فایروال و…؛
  • حق انتخاب کالاها و خدمات و اولویت‌سنجی با توجه به امکان نظرسنجی موجود در سایت؛

و… .

فروشگاه اینترنتی
درواقع،​ آن‌چه که سایت فروشگاهی را نزد مشتریان، ویژه کرده،​ امکانات گوناگونی است که به منظور رفاه بیشتر مشتریان در طراحی آن لحاظ شده است.

سایت شرکتی

موارد متعددی در شناخت ماهیت و نوع عملکرد سایت‌های شرکتی وجود دارد که در این‌جا، به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. تعریف سایت شرکتی

به سایتی که نقش نمایندگی را ایفا کرده و به مشتریان در شناخت محصولات و خدمات یک شرکت خاص اطلاع‌رسانی می‌کند،​ سایت شرکتی گویند. درواقع،​ سایت‌های شرکتی زمینه را برای شناخته شدن بیشتر محصولات، خدمات و اقدامات برخی شرکت‌ها فراهم کرده و با این عمل،​ مشتری را از نزدیک با عملکرد شرکت موردنظر آشنا می‌کنند تا با اعتماد بیشتری اقدام به خرید کنند. از همین‌رو، سایت‌های شرکتی به نوعی، موجب ارتقای ارزش و اعتباربخشی به خود شرکت و فعالیت‌های آن می‌شود.

لازم به ذکر است که برای طراحی سایت شرکتی معمولاً سه حالت اصلی را در نظر می‌گیرند:

  • معرفی ماهیت و عملکرد شرکت از جهت ارائه خدمات؛
  • معرفی کالاها و محصولات شرکت؛
  • معرفی کیفیت فروش کالاها و خدمات شرکت.
وب سایت شرکتی
طراحی یک سایت شرکتی به گونه‌ای است که قابلیت معرفی محصولات و خدمات در سطح بالایی را داشته باشد.

2.  ویژگی‌های سایت شرکتی

برای سایت‌های شرکتی،​ شاخصه‌هایی وجود دارد که آن‌ها را از سایر سایت‌های اینترنتی متمایز می‌کند؛ چه از نظر محتوا چه از نظر نوع عملکرد و چه به لحاظ فعالیت و کسب و کار اقتصادی‌ای که انجام می‌دهد. از همین‌رو، در این‌جا به مهم‌ترین این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:

  • درج تازه‌ترین اخبار مرتبط با فعالیت‌های سایت؛
  • دارای طراحی و ظاهری جذاب در نوع چینش محتوا و بخش‌های گوناگون سایت به جهت جلب سلیقه‌های گوناگون؛
  • استفاده از محتواهای بسیار قوی در بخش متن،​ گرافیک و ویدئو؛
  • شفافیت در بخش فعالیت‌ها، اهداف و راه‌های برقراری ارتباط با مدیران سایت؛
  • دارای دامنه مطابق با نوع فعالیت‌های اقتصادی سایت؛
  • سازگاری با انواع مرورگرها جهت سهولت در کاربری از آن؛
  • پشتیبانی مداوم در بخش‌های فنی، خدماتی و…؛
  • درج تصاویر متنوع و فیلم‌های مرتبط با فعالیت سایت در قالب گالری محصولات؛
  • طراحی سایت،​ متناسب با برند مورد استفاده در آن؛

و… .

3. فواید سایت شرکتی

باید به این نکته نیز، توجه داشته باشید که هر سایتی دارای فواید و مزایایی است که با شناخت آن‌ها، می‌توانید در مدیریت کسب‌وکار خود موفق عمل کنید؛ برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

الف) ارتقا یافتن کسب‌وکارها از نظر اعتبار

درواقع، ارائه خدماتی از قبیل تولید محتوای دقیق و مناسب، امکان دسترسی‌های پیشرفته به سایت و در عین حال ساده و نیز، استفاده آسان از آن باعث می‌شود تا نظر مخاطبان و مشتریان نسبت به سایت جلب شده و اعتماد و رغبت بیشتری برای مراجعه به آن داشته و زمان زیادتری برای مطالعه تولیدات متنی آن صرف کنند.

مطالعه کنید  ویژگی طراحی سایت شرکتی

ب) در دسترس بودن به صورت 24 ساعته

طراحی و مدیریت سایت شرکتی به‌گونه‌ای است که مشتریان بتوانند در خارج از زمان معمول، به امکانات سایت اعم از مشاوره،​ سفارش و خرید، دسترسی کامل داشته باشند.

ج) آشنا یی بیشتر با مشتریان

با توجه به ساختار سایت‌های شرکتی که در راستای معرفی انواع کسب‌وکارها بوده، می‌توانید با صفحاتی که مراجعین بیشتری داشته و یا لوکیشن کاربران این نوع سایت‌ها، به راحتی با تقاضای بازار و نیازهای مشتری آشنا شده و نسبت به مدیریت کسب‌وکار خود اقدام کنید.

د) توسعه مکانی کسب‌وکارها

 از آن‌جایی که فعالیت سایت‌های شرکتی به صورت 24 ساعته بوده،​ به همین دلیل، مساحت ارائه محصولات و خدمات به یک مغازه یا شرکت در یک شهر منحصر نمی‌شود بلکه، تمام کشور و حتی تمام دنیا، به محل کار شما تبدیل شده و همگان از هر کجا می‌توانند به شما دسترسی داشته باشند.

ه) بازاریابی به صورت بهینه

  با افزایش گستره مکانی کسب‌وکارها در سایت‌های شرکتی، امکان تبلیغات مؤثر برای برند مورد نظر شما وجود دارد که می‌توانید از این طریق به جذب مشتریان بیشتری بپردازید. البته، ناگفته نماند که بازاریابی، خود، یک هنر و فن است که باید با ابزارها و روش‌های خاص به خودش انجام گیرد تا به موفقیت کامل دست یابید.

فرق سایت فروشگاهی با سایت شرکتی

شما برای شناخت یک سایت فروشگاهی از یک سایت شرکتی چه معیارهایی دارید؟ شاید برخی تعریف این دو سایت را ملاک تفکیک قرار دهید و یا برخی با توجه به ویژگی‌ها و امکانات موجود در سایت شرکتی و فروشگاهی، ماهیت این دو سایت را از یکدیگر تشخیص دهید. گفتنی است برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌های سایت فروشگاهی از سایت شرکتی،​ مواردی را به صورت خلاصه و گزینه‌ای بیان می‌کنیم تا به شما در تمایز این دو سایت کمک شایانی کند:  

  1. هدف اصلی در سایت فروشگاهی کسب درآمد از طریق فروش آنلاین است درحالی‌که، هدف اصلی در سایت شرکتی، شناساندن کالاها و خدمات به جامعه هدف و مشتریان است؛
  2. اجزا و قسمت‌های یک سایت فروشگاهی به مراتب بیشتر از بخش‌های یک سایت شرکتی است(به علت برخورداری سایت فروشگاهی از بخش‌هایی مانند ارسال محصول به طرق گوناگون، انواع پرداخت‌ها در قالب آنلاین، در محل و…، بخش تخفیف‌های ویژه روزانه، هفتگی و ماهیانه و… .)
  3. هزینه‌های مدیریت و طراحی یک سایت فروشگاهی به علت برخورداری از قابلیت‌ها و امکانات فراوان، بیشتر از هزینه‌های طراحی یک سایت شرکتی است؛
  4. سایت فروشگاهی به علت دارا بودن درگاه پرداخت آنلاین، از امنیت بالاتری نسبت به سایت شرکتی برخوردار است؛
  5. سایت فروشگاهی به فروش بیشتر شما کمک می‌کند ولی، سایت شرکتی بر روی شناساندن، تبلیغات و برندینگ محصولات و خدمات تمرکز دارد؛
  6. به‌روز رسانی سایت فروشگاهی به صورت روزانه و همیشگی است در حالی‌که،​ به‌روز رسانی سایت شرکتی به صورت ماهانه و یا به صورت هر چند ماه یک بار انجام می‌شود؛

 و… .