فرانچایز

فرانچایز چیست؟

فهرست مطالب

سوالی که امروزه همه را درگیر خود کرده، این است که چطور می‌توانید بدون تجربه و سابقه‌ی کار، یک کسب و کار مطمئن راه اندازی کنید. برای شروع یک کسب و کار نیاز به تامین سرمایه بالا، ساخت برند، جذب مشتری و هزاران کار ریز و درشت دیگر دارید. با شروع یک کسب و کار به همراه فرانچایز، می‌توانید شرایط را برای خود بهتر کنید! در ادامه‌ی این مطلب، میفهمیم که فرانچایز چگونه به شما کمک می‌کند.

فرانچایز چیست؟

فرانشیز در فرانسوی و فرانچایز در انگلیسی که امروزه به حق امتیاز نیز معروف است، گونه ای از کسب و کار مطمئن است و می‌توانید شروع یک کسب و کار را ضمانت کند.  این حق امتیاز، با شرایط تعیین شده توسط صاحب برند، به خریدار واگذار می‌شود. قرار داد فرانچایز، به خریدار اجازه می‌دهد که از تمام مواردی که متعلق به برند است استفاده کند، مانند :لوگو، تابلو، دیزاین، تجربه، دانش های فنی و فرمول محصولات غذایی و راهکارهای موثر برای جذب مشتری که طی چند سال توسط صاحب برند کشف شد‌ه.

فرانچایز

مفهوم فرانچایز را با هم بشناسیم

فرانچایز یا حق امتیاز یک روش موثر برای توسعه کسب و کار و شروع فعالیت واحدهای کوچک تجاری است. این قرارداد به امتیاز گیرنده اجازه می‌دهد تا زیر نام برند فعالیت کند و از دانش فنی، نحوه فروش، نحوه خرید، نحوه تولید، دانش های فنی، نحوه های بازار یابی و غیره که از اطلاعات یک برند است استفاده کند.

قبل از مقایسه بدانیم نمایندگی چیست؟

هر یک از انواع فرانچایز از قوانین و مفاد خاصی پیروی می‌کنند. این انواع قرارداد امتیاز گیرنده را متعهد می‌کنند که زیر نام برند اصلی فعالیت کند و از اسرار تجاری برند اصلی محافظت کند. نماینده ها، باید فقط محصولاتی که تولید کننده در اختیار آن ها می‌گذارند را به فروش برسانند.

مطالعه کنید  مهم‌ترین ضریب‌های موفقیت مشتری که ارزش اندازه‌گیری دارند!

تفاوت نمایندگی و فرانچایز

  • فرمول های سرّی در فرانچایز: در قرار داد های فرانچایز، فرمول ها و راز های موزد نیاز یک برند، برای دریافت کننده بیان می‌شود تا در بازار به راحتی شروع به کار کند. در نمایندگی، امتیاز گیرنده فقط حق فروش را دارد و از اطلاعات سرّی و فرمول های برند هیچ خبری ندارد.
  • هزینه کمتر در فرانچایز :برای بیشتر کردن تعداد شعبات خود، باید بین نمایندگی و فرانچایز یک گزینه را انتخاب کنید. در فرانچایز تمامی هزینه ها به پای طرف قرار داد شماست و شما هزینه ای برای راه اندازی شعبه نمی‌کنید. اما در نمایندگی ها باید صفر تا صد هزینه ها را صاحب برند که شما باشید پرداخت می‌کنید.
  • احساس مسئول بودن در فرانچایز: فردی که به عنوان نماینده فرانچایز شما انتخاب شده، در قبال حقوق، در آمد و تمامی موارد شعبه مسئول است و چون تمامی هزینه ها به پای شخص است، شاهد مسئولیت پذیری بیشتری هستیم. اما در نمایندگی ها، شخص انتخاب شده دارای یک حقوق ثابت است که از طرف صاحب برند دریافت می‌کند احساس مسئولیت کمتری نسبت به برند دارد.

چرا استفاده از فرانچایز تا حد چشمگیری زیاد شده؟

شما برای گسترش کسب و کار خود در بازار های مختلف، بهتر است برندتان را فرانچایز کنید. اگر برندتان فرانچایز باشد می توانید به معروفیت بیشتری در بازار برسید، با معروف شدن، اعتبار برندتان در بازار بیشتر می‌شود. اعتبار در بازار باعث افزایش مشتری، میزان فروش و سود دهی برند می‌شود.

اگر سرمایه اولیه ای برای شروع یک کسب و کار دارید، بهترین راه برای سود مطمئن، عقد قرارداد فرانچایز است. چون کسب و کارتان را با یک برند آماده و معروف شروع می‌کنید، نیاز به ساخت برند و معروف کردن از صفر برند نیستید.

مطالعه کنید  تأثیر مشاوره برندینگ در فروش محصولات
مدل های مختلف فرانچایز
مدل های مختلف فرانچایز

مزایای فرانچایز دهنده

  • توسعه سریع برای برند: اگر تعداد شعبات شما در کشور بیشتر شود، سر تا سر کشور نام برند شما را خواهند شناخت. با معروف تر شدن نام تجاری شما، برندتان رشد میکند و جز برند های موفق خواهید شد.
  • هزینه توسعه بسیار پایینبا افزایش تعداد شعبات در کشور، بدون صرف هزینه برای تاسیس نمایندگی، مشتری های برندتان بیشتر می‌ شود. بیشتر شدن مشتری به میزان فروش و سود دهی شما کمک بسیاری خواهد کرد.
  • کاهش هزینه: هزینه‌ی سر بار و تامین کالا به دلیل حجم خرید کاهش می‌یابد. با بستن قرار داد با یک سری شرکت ها و تولیدی ها، به دلیل بالا بودن تعدا سفارش قیمت ها کاهش می‌یابد.
  • مدیر بومیدر فرانچایز فردی که شعبه را در اختیار می‌گیرد معمولا برای همان شهر است. بومی بودن مدیر باعث می‌شود که با سلیقه آن منطقه آشنا باشد و طبق سلیقه‌ی مردم اجناس، خوراک و موارد دیگر را به فروش برساند.

 

فرانچایز

 

مزایای فرانچایز گیرنده

  • شروع کسب و کار مطمئن: با استفاده از نام تجاری یک برند موفق، شروع به فعالیت می‌کنید. اگر به همراه مشاورین فرانچایز برند خوبی را برای قرار داد انتخاب کرده باشید، بهترین کسب و کار ممکن را شروع کرده‌اید.
  • دوره بازگشت سرمایه مشخص: چون با نام یک برند معروف و سود ده شروع به فعالیت می‌کنید، میزان فروش بالایی خواهید داشت، با بیشتر شدن مشتری و بالا رفتن سود شما سرمایه شما زود بر میگردد.
  • هزینه آموزش پایین پرسنلآموزش پرسنل بر عهده صاحب برند است. آموزش پرسنل برای گیرنده خرج زیادی به همراه نخواهد داشت و فقط هزینه اقامت تیم آموزشی را پرداخت خواهند کرد.
  • استفاده ار تجربیات برند: با وارد شدن به بازار، نیاز به ایده های متنوع جذاب دارید. با استفاده از تجربیات شعبه های دیگر می‌توانید راهکار های موثر را انجام دهید و نتیجه خوبی برای جذب مشتری بگیرید.
  • سود دهی مشخص: با مطلع شدن از سود دهی دیگر شعبات متوجه می‌شوید که این برند با قیمت هایی که دارد در ماه چند درصد سود خالص کسب می کند.
مطالعه کنید  پرسونال برندینگ؛ چهار نکته کلیدی برای برندسازی شخصی در سال ۲۰۲۲

نیاز به مشاورین حرفه‌ای فرانچایز

برای عقد قرارداد های فرانچایز نیاز به وکیل و مشاور هایی دارید که تمامی جوانب را در قرار داد بررسی کنند. گاهی اوقات شاهد این هستیم که وکلا نمیتوانند راهنمایی لازم را برای این قرارداد انجام دهند. بهترین راه گرفتن مشاوره، گفتگو با مشاور و متخصص حرفه ای فرانچایز است. تیم حرفه ای ما دارای مشاورین فرانچایز است که در ابتدا به صورت رایگان اطلاعاتی در اختیار شما می‌گذارند برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

مشاوره
مشاوره

این مقاله چه کمکی به شما می‌کند؟

با آگاهی کامل از فرانچایز و نمایندگی، به این نتیچه رسیدیم که این قرارداد برای شروع و حتی گسترش یک کسب و کار بسیار روش مناسب و کم خرجی است. این روش بدون ریسک است و با اطمینان کامل امتیاز گیرنده را وارد باز می‌کند و از طرفی برای امتیاز دهنده باعث گسترش کسب و کار و نام تجاری خود می‌شود.