تأثیر مشاوره برندینگ در فروش محصولات

تأثیر مشاوره برندینگ در فروش محصولات

تأثیر مشاوره برندینگ در فروش محصولات

احتمالاً این جملات را فراوان شنیده‌اید: «اگر فلان محصول و کالا گران است، به خاطر برند بودنش است.» و یا این‌که، «فلان کالا نان برند بودنش را می‌خورد» و این از اهمیت برندینگ کالا خبر می‌دهد و اولین فرکانس آن این است که اگر می‌خواهید در زمینه کسب‌وکار به صورت موفق عمل کنید، باید در پی برندینگ محصولات خود بروید. البته، ​لازم به ذکر است اگر محصولی بخواهد برند شود، باید راه‌کارها و راه‌بردهای اصولی و عملی خاصی را در زمینه کسب‌وکار بپیماید تا به مرحله برندینگ برسد. درواقع،​ شما با برندینگ محصولات و خدمات خود، آن‌ها را از سایر محصولات متمایز کرده و با یک نشان تجاری می‌توانید در بازار هدف خود وجهه شناخته شده‌ای از خودتان ارائه دهید و به عنوان یک تأثیرگذار نبض بازار را در دست بگیرید. تأثیر مشاوره برندینگ در فروش محصولات

در تأثیر برندینگ همین بس که شما با برندسازی،​ خون تازه‌ای به رگ‌های کسب‌وکار خود تزریق کرده و روزنه جدیدی فراروی پیشرفت کار خود باز می‌کنید که تأثیر آن بسیار چشم‌گیر و قابل توجه می‌باشد.

برندسازی محصولات
نقش برندسازی در توسعه و رونق گرفتن کسب‌وکارها بسیار پررنگ بوده و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت و تأثیر پررنگ آن در بازار رقابتی محصولات و خدمات را نادیده گرفت.

 

 

با توجه به مطالب بالا، قصد داریم​ درباره مشاوره برندینگ و چگونگی تأثیر آن بر کسب‌وکارها به‌ویژه،​ کسب‌وکارهای اینترنتی بحث و بررسی کنیم:

تعریف مشاوره برندینگ

به شیوه‌ها، راه‌کارها، استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی که مشاوران برای برندسازی محصول ارائه می‌دهند، مشاوره برندینگ گویند. درحقیقت، فرد مشاور با برنامه‌ریزی و راه‌کارهای پیشنهادی خود، سعی در برداشتن موانع و مشکلات فروش کرده و زمینه معروفیت محصولات و شناخت بیشتر آن‌ها را در بازار و نزد مشتری فراهم می‌کند. درواقع، مشاور برندینگ وظایفی بر عهده دارد که عبارت‌اند از:

  • معرفی مکان مناسب به همراه تبلیغ مؤثر در راستای اصل مشتری مداری؛
  • رصد دقیق بازار و نیازسنجی مشتریان نسبت به محصولات شرکت؛
  • پیشنهاد سازنده درباره تبلیغات، طراحی یک لوگوی مناسب؛
  • پیشنهاد دقیق درباره قیمت‌گذاری هوشمندانه بر روی کالا؛
  • نظارت بر تصمیمات مدیران مجموعه به جهت جلوگیری از عملکردهای اشتباه؛
مطالعه کنید  پرسونال برندینگ؛ چهار نکته کلیدی برای برندسازی شخصی در سال ۲۰۲۲

و… .

اگر بخواهیم مشاوره برندینگ را در یک جمله خلاصه کنیم باید گفت: شاه‌کلید اصلی در باز کردن قفل‌های بسته تصمیمات مدیریتی برای هویت بخشیدن به محصولات را مشاوره برندینگ گویند.

اهمیت و ضرورت مشاوره برندینگ

با گسترش کسب‌وکارهای هم‌عرض، رقابت نزدیکی بین آن‌ها شکل گرفت که با مشکلات عدیده‌ای در جذب مشتری و حفظ جایگاه خود در بازار مواجه شدند؛ برای برون‌رفت از این مشکلات،​ اهمیت و ضرورت مشاوره برندینگ بیش از پیش احساس می‌شود. چون، اگر صاحبان کسب‌وکار بخواهند در این رقابت تنگاتنگ موفق شوند،​ باید تغییراتی در روش کار خود ایجاد کنند. یکی از این تغییرات که تأثیر فراوانی در رونق کسب‌وکارها دارد، عبارت است از برند کردن محصولات و خدمات که از طریق مشاوره برندینگ ایجاد می‌شود. بنابراین، ضرورت مشاوره برندسازی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. معروف شدن در بین بازار هدف و مشتریان؛
  2. متمایز بودن از سایر کسب‌وکارهای هم‌عرض؛
  3. ماندگاری مفهومی و نقش بستن در ذهن مشتریان نسبت به کیفیت و ویژگی‌های محصولات تحت برند؛
  4. نمایان‌سازی اهداف شرکت برای مشتریان؛
  5. معرفی محصولات به بهترین شکل برای بازار هدف؛
  6. بالا بردن قدرت شناخت مشتری نسبت به محصولات؛
  7. شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی شرکت؛
  8. ارتقای ارزش کسب‌وکار؛
  9. ویژه بودن در بین مشتریان و بازار رقابتی؛
  10. تبلیغ برند به وسیله مشتریان بدون هیچ هزینه‌ای؛

و… .

ابزار برندینگ
مشاوره برندینگ درواقع، بازکردن درهای موفقیت و پیشرفت در کسب‌وکارهای گوناگون بوده که با توجه به تأثیرات فراوانی که دارد.

ارکان برندینگ

برندسازی یک موضوع بسیار مهم و کلیدی در کسب‌وکارهای آنلاین و غیرآنلاین به‌شمار می‌آید. در واقع می توان گفت از ارکان و ابعاد اصولی برخوردار بوده و در رسیدن‌ به اهداف از پیش تعیین شده‌ در مسیر برندینگ بسیار مؤثر می‌باشد. به عبارت دیگر، ارکان برندینگ به مثابه ستون‌های بنیادی آن است که باعث به‌وجود آمدن یک برند با طرح و برنامه موفق می‌شود. به همین دلیل، در این‌جا، به مهم‌ترین ارکان برندسازی اشاره می‌کنیم:

مطالعه کنید  پرسونای مخاطب چیست و چه مفهومی دارد؟

1. معین کردن هدف یا اهداف بنیادی

اولین رکن از برندینگ این است باید اهداف شکلی و محتوایی برندسازی مشخص شود. سپس، براساس آن‌ها اقدام به ایجاد برند برای محصولات شرکت کرد. درواقع،​ باید پشتوانه اصلی یک برند؛ تفکر و اندیشه خلاقانه باشد تا قدرت رقابت با برندهای معروف موجود در بازار را داشته باشد. همچنین برقراری راه‌های ارتباطی با سایر رسانه‌ها را جزء برنامه‌های اصلی خود قرار دهد. از طرفی هم، باید برندهای معروف هم‌عرض خود در بازار هدف را رصد کرده تا به میزان ارزش آن‌ها پی ببرد.      

2. تفحص و کاوش

شناخت توانایی‌ها، مهارت‌ها، محبوبیت‌ها و نقاط قوت و ضعف برندهای موجود در بازار و مقایسه آن با برندی که می‌خواهید به نام محصولات خود ثبت کنید،​ یکی دیگر از ارکان اساسی برندینگ به حساب می‌آید. به عبارت دیگر، شما برندهای موجود در بازار را رصد کرده و براساس محبوبیت، میزان استقبال و جایگاهی که در بازار دارند،​ نمره داده و به مدیریت محصولات تحت برند خود می‌پردازید. 

3. داشتن آرم و نماد(لوگو)

برای این‌که، شرکت و محصولات آن در ذهن مشتریان نقش ببندد و همیشه آن را به یاد داشته باشند، نیاز به یک علامت، نشانه، آرم و نماد است که در یک کلمه به آن «لوگو» می‌گویند. درواقع، لوگو پیشانی یک برند است که آن را از سایر برندها و محصولات متمایز کرده و به عنوان یک شاخصه مهم برای ارائه محصولات آن شرکت می‌باشد.

4. شعار محور بودن

در مسیر برندینگ کردن محصولات،​ اولین موضوعی که در مشاوره برندسازی مطرح می‌شود، ارائه شعار معنادار، کوتاه و تأثیرگذار است که باعث انتقال کامل پیام به مخاطب می‌شود. گفتنی است شعار باید واقعی و باورمند باشد وگرنه، تأثیر منفی داشته و عملکرد عکس خواهد داشت.  

مطالعه کنید  پرسونال برندینگ؛ چهار نکته کلیدی برای برندسازی شخصی در سال ۲۰۲۲

نتیجه گیری | تأثیر مشاوره برندینگ در فروش محصولات

مشاوره برندینگ می تواند تأثیر قابل توجهی بر فروش محصولات داشته باشد. یک مشاور برندینگ می تواند به کسب و کارها کمک کند تا برند خود را به گونه ای توسعه دهند که برای مشتریان جذاب تر و قابل اعتمادتر باشد. این امر می تواند منجر به افزایش آگاهی از برند، افزایش وفاداری به برند و افزایش فروش شود.