طراحی سایت فروشگاهی در کانون تبلیغاتی 361

طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت‌ فروشگاهی و مدیریت آن

سایت فروشگاهی

در جامعه امروزی نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که صاحب کسب‌وکار بوده ولی، تمایلی به معرفی و ارائه محصولات خود در سایت‌های اینترنتی نداشته باشد. در حقیقت، سایت‌ اینترنتی به یک نیاز واقعی برای بیشتر افراد جامعه تبدیل شده است؛ چه آن‌هایی که صاحب کسب‌وکاری هستند و چه آن‌هایی که به عنوان مشتری قصد خرید از این سایت‌ها را دارند. البته،​ ناگفته نماند که کارایی سایت‌ها تنها درباره خریدوفروش و کسب‌وکار نیست بلکه، موضوع برخی سایت‌ها  اخبار است، برخی سایت‌ها آموزشی، برخی گردش‌گری و… می‌باشند.

بنابراین، نیاز افراد، ادارات و ارگان‌ها به استفاده از وب‌سایت‌ها به خاطر ظهور تکنولوژی‌های نوظهور و وسعت گرفتن فعالیت‌های اقتصادی در بستر اینترنت می‌باشد که همین امر باعث شده است تا سایت‌های متعددی با کاربری مختلف ایجاد شوند تا نسبت به نیازهای مخاطبان خود پاسخ‌گو باشند که از بین همه این سایت‌ها می‌توان گفت مهم‌ترین آن‌ها،​ سایت فروشگاهی می‌باشد.

به همین مناسبت، مطالبی درباره این سایت مهم و پرمخاطب بیان می‌کنیم تا در نحوه کار و استفاده از آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. و نیز، از آن‌جایی که، خمیرمایه اصلی هر سایتی را موضوع اصلی و طراحی آن تشکیل می‌دهد، کسب آگاهی و آموزش‌های لازم در این زمینه، باعث انتخاب درست در دسترسی به سایت مورد نظرتان خواهد شد.

فروشگاه اینترنتی
دلایل موفقیت فروشگاه‌های آنلاین را می‌توان در رفع نیازهای مشتریان، بالا بودن سطح امنیتی آن و نیز، رعایت اصل مشتری‌مداری دانست.

برای آشنایی با مفاهیم و بخش‌های گوناگون سایت‌های فروشگاهی،​ سعی کرده‌ایم مطالبی را به صورت اختصار ولی، جامع بیان کنیم تا در برخورد با این‌گونه سایت‌ها،​ انتخاب درست و تصمیم‌ صحیحی را اتخاذ کنید:

1. تعریف سایت فروشگاهی

به سایتی که اقدام به ارائه انواع محصولات و خدمات در گروه‌های شغلی مختلف می‌کند، سایت فروشگاهی گویند.

بنابراین،​ محور اصلی فعالیت این فروشگاه‌ها عبارت است از: «خرید و فروش» اعم از کالا و خدمات.

2.  ویژگی‌های سایت فروشگاهی

یک سایت فروشگاهی برای جذب مشتری بیشتر، نیازمند فراهم کردن یک‌سری زیرساخت‌هاست تا به وسیله آن‌ها بتواند سلیقه، اعتماد و نظر مشتری را به سوی خود جلب کند؛ از همین‌رو، به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سایت فروشگاهی موفق اشاره می‌کنیم:

مطالعه کنید  طراحی سایت خدماتی و تعمیراتی در استان گیلان

الف) قابلیت دسترسی سریع مدیر یا مدیران سایت جهت ویرایش و تغییر کدنویسی

اگر مدیر سایت فروشگاهی بسته به نیاز مشتری،​ تشخیص بدهد که نوع مدیریت بخشی از سایت نیاز به تغییرات دارد،​ باید با طراح و کارشناس سایت خود ارتباط مداوم داشته باشد؛ یعنی، در هر زمانی که اراده کند، بتواند به طراح سایت دسترسی داشته باشد و این امر درباره سایت فروشگاهی کاملاً​ امکان‌پذیر و قابل اجرا می‌باشد؛ چون طراح سایت به نوعی، جزء ارکان جدانشدنی سایت بوده و در هر زمان که تشخیص داده شود، تغییرات لازم به وسیله او و مدیر یا مدیران سایت اعمال می‌شود.

ب) طراحی زیبا،​ ساده و با کاربری آسان

یک سایت فروشگاهی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که هنگام مراجعه به آن دچار سردرگمی نشده و به راحتی بتوانیم بخش‌های گوناگون آن را بسته به نیاز خود پیدا کرده و دسترسی به پنل محصولات و خدمات آن به راحتی امکان‌پذیر باشد. البته، این به معنای بی‌کیفیت بودن از جهت محتوا و ارائه خدمات نمی‌باشد.

ج) ارتباط با کاربران به صورت مستمر

معنای ارتباط مدیر یا مدیران سایت با مشتریان به این معناست که در سایت فروشگاهی هم،​ شماره تلفن جهت پشتیبانی قرار می‌دهند و هم،​ صفحه‌ای تحت عنوان «تماس با ما» که باعث جلب اعتماد بیشتر مشتری شده و از طرفی هم، ارتباط دو سویه بین مشتری و مدیران سایت برقرار است. البته،​ در برخی از سایت‌های فروشگاهی،​ امکانی به نام پشتیبانی آنلاین قرار می‌دهند که از طریق چت کردن به تبادل اطلاعات پرداخته و یا این‌که،​ مشکلات مشتریان را از طریق پرسش و پاسخ برطرف می‌کنند.

بنابراین،​ شماره تماس، ایمیل، پیامک و چت آنلاین از جمله اقداماتی است که یک فروشگاه اینترنتی برای برقراری ارتباط و رفع نیازهای مشتریان خود انجام می‌دهد.

د) سطح امنیت بالا

با توجه به انجام خرید و فروش‌های فراوان در سایت فروشگاهی، احتمال سوء استفاده افراد سودجود بسیار بالاست؛ به همین دلیل، اِعمال اقدامات امنیتی بر روی این سایت‌ها بسیار ضروری است؛ برخی از مهم‌ترین این اقدامات امنیتی عبارت‌اند از:

  • استفاده از افزونه‌های «ووکامرس» و «مجنتو» در طراحی سایت‌های فروشگاهی؛
  • دو عاملی کردن احراز هویت: ایجاد لایه امنیتی به وسیله تشکیل نام کاربری و رمز عبور که به وسیله ایمیل یا پیامک برای کاربر ارسال می‌شود؛
  • پایبندی به قوانین رازداری وب‌سایت در بخش فوتر سایت؛
  • دارای پک امنیتی یا لایسنس SSL؛
  • به‌کارگیری از امکان فایروال با ایجاد مجوز عبور و مرورهای مجاز و جلوگیری از ورود کاربری‌های مشکوک و خطرناک.
مطالعه کنید  سایت شرکتی، یک ابزار بنیادی برای معرفی محصولات و خدمات

ه) گزینه‌های پرداخت متنوع

یکی از ویژگی‌های مشتری‌پسند سایت‌های فروشگاهی، قرار دادن گزینه‌های پرداخت متنوع در پیش‌ِروی مشتری است که عبارت‌اند از: پرداخت آنلاین، پرداخت در محل، پرداخت از طریق دستگاه خودپرداز و یا گوشی همراه با در اختیار داشتن شماره کارت بانکی. البته، جذاب‌ترین این گزینه‌ها، پرداخت در محل می‌باشد که باعث اطمینان‌بخشی بیشتر به مشتریان می‌شود.

 

پرداخت آنلاین
یکی از امکانات ویژه‌‌ای که در سایت‌های فروشگاهی وجود دارد، تنوع در پرداخت است و غالب مشتریان نیز،​ گزینه پرداخت در محل را انتخاب می‌کنند که البته، به نوعی بیان‌گر اعتمادسازی مدیران سایت برای مشتریان می‌باشد.

 

 

و) ایجاد اپلیکیشن

 گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که افراد در هنگام خرید،​ به رایانه دسترسی نداشته و یا از طریق گوشی تلفن همراه قادر به باز کردن صفحه سایت فروشگاهی و استفاده از آن نیستند؛ به همین دلیل، طراحی یک اپلیکیشن موبایلی،​ در وهله اول، مشکل عدم دسترسی را برطرف می‌کند و در وهله دوم، سفارش خرید را بسیار آسان‌تر کرده و در جلب مشتری بسیار مؤثر است.

ز) امکان نظرسنجی و امتیازدادن نسبت به محصولات خریداری شده

این امکان باعث می‌شود تا مشتریان نسبت به خرید اجناسی که قبلاً​ خریداری شده و خودشان هم،​ الآن قصد خرید آن را دارند، اطلاعات کاملی کسب کرده و با خیالی آسوده اقدام به خرید کنند. درواقع، این کار تأثیر فراوانی در تصمیم‌گیری نهایی فرد در انتخاب درست او خواهد داشت.

3. انواع سایت فروشگاهی

سایت‌های فروشگاهی بسته به نوع فعالیتی که انجام می‌دهند، عناوین گوناگونی پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر، این سایت‌ها با توجه به کارکردهای خاص فروشگاهی‌ای که دارند، به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شود:

الف) معاملاتی

به وب‌سایتی که نمادی از یک فروشگاه یا آلبوم تجاری و اقتصادی و یا به مثابه مکانی برای عرضه محصولات کارآفرینان خانگی باشد، سایت معاملاتی گویند. گفتنی است که این نوع سایت‌ها مورد علاقه کاربرانی است که علاقه فراوانی به خرید اینترنتی(آنلاین) دارند.

مطالعه کنید  طراحی سایت فروشگاه آنلاین مبلمان

ب) بازار (حراجی آنلاین)

به وب‌سایتی که تحت یک سیستم پیشرفته باعث اتصال خریدار و فروشنده جهت انجام معامله می‌شود، سایت بازار آنلاین گویند. درواقع، مشتریان این سایت‌ها با یکدیگر معامله کرده و محصولات درج شده در آن‌ها هیچ ارتباطی با سایت نداشته و به نوعی،​ نقش واسطه را ایفا می‌کنند.

ج) استاتیک

به وب‌سایتی که به صورت آنلاین و به وسیله بازاریابی باعث ازدیاد اطلاعات مشتریان نسبت به شرکت خاصی و محصولات آن می‌شود،​ سایت استاتیک گویند. درواقع،​ این نوع سایت‌ها به منزله یک سایت مشاوره‌ای عمل کرده و اطلاعات لازم درباره محصولات و نوع خدماتی که انجام می‌گیرد را به همراه روش‌های برقراری ارتباط در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

4. فواید سایت فروشگاهی

سایت‌های فروشگاهی با توجه به امکانات، دسترسی‌ها و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌کنند، جایگاه ویژه‌ای در میان افراد و اقشار گوناگون جامعه پیدا کرده‌اند که این بیان‌گر مزایا و فوایدی است که این سایت‌ها برخوردارند؛ برخی از مهم‌ترین مزایای سایت فروشگاهی عبارت‌اند از:

  • امکان مراجعه، خرید و درخواست خدمات به صورت 24 ساعته؛
  • ارتباط مستقیم با مشتریان از راه‌های مختلف مانند: تماس تلفنی، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و…؛
  • امکان برگشت کالا و ارسال و پرداخت درب منزل در راستای احترام به سلیقه مشتری و رعایت اصل مشتری‌مداری؛
  • خرید با خیال آسوده به دلیل برخورداری از پنل‌های امنیتی مختلف مانند: استفاده از پک امنیتی SSL، بخش احراز هویت، فایروال و…؛
  • حق انتخاب کالاها و خدمات و اولویت‌سنجی با توجه به امکان نظرسنجی موجود در سایت؛

و… .