سئو تکنیکال چیست و ارزش واقعی سئو سایت بر چه اساس می باشد ؟

سئو تکنیکال چیست

سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست ؟

«سئو تکنیکال یا سئو فنی» (Technical SEO) به عناصر پشت صحنه‌ای مرتبط می‌شود که در افزایش بازدید طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت شما نقش دارند. از این عناصر می‌توان به معماری سایت، بهینه‌سازی برای موبایل و سرعت بارگذاری صفحه اشاره کرد. ممکن است به این جنبه از سئو توجه بسیار زیادی نشود، اما باید بدانید که سئو تکنیکال بسیار مهم است.

اولین گام برای بهبود سئو تکنیکال این است که بفهمید در چه وضعیتی قرار دارید. برای این کار باید عملکرد وب‌سایت را به خوبی بررسی کنید. دومین گام برای بهبود سئو فنی، برنامه‌ریزی برای رفع مشکلاتی است که در این بررسی متوجه آن‌ها شده‌اید. در این مطلب، تکنیک‌های سئو تکنیکال و جزئیات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

سئو تکنیکال چیست؟

اول از همه به سراغ دسته بندی سئو برویم. حتماً می دانید که سئو دارای سه بخش مجزاست که کارکردهای متفاوتی دارند. این سه دسته عبارتند از:

  1. سئو داخلی
  2. سئو خارجی
  3. سئو تکنیکال

روی سخن ما با دسته سوم است. یعنی سئویی که به اصطلاح به آن تکنیکال می گویند. سئو تکنیکال بر خلاف دو دسته دیگر، کاملاً به مباحث فنی سایت شما ارتباط دارد و نیاز است شما در حین کد نویسی به آن توجه کنید و در نهایت هم خود را برای تعامل با ربات‌های جست و جو گر گوگل، آماده سازید.

 

چرا تا این اندازه سئو تکنیکال را مهم می‌دانند؟

سعی کردم در بخش بالایی متن شما را با مفهوم سئو تکنیکال آشنا کنم. اما اکنون به سراغ دلیل اهمیت این بخش از سئو می‌رویم و کمی هم از آن می گوییم.

مطالعه کنید  تولید محتوا،طراحی،سئو سایت فروشگاه اینترنتی

اول از همه باید بگوییم ما در سئو تکنیکال می‌بایست به مواردی چون سرعت لود شدن سایت، نحوه نمایش در موبایل، کد نویسی ها و… توجه کنیم. این کار سبب می‌شود تا موتورهای جست و جو به راحتی در لینک‌های سایت شما بخزند و برای خود اطلاعات درست و حسابی دست و پا کنند.

خوب نتیجه این اتفاق چیست؟ این است که سایت شما به راحتی توسط این موتورها خوانده می‌شود، گوگل درک درستی از سایتتان به دست می‌آورد و بهتر می‌تواند شما را به مخاطبان معرفی کند.

تصورش را بکنید، شما با هزینه‌های سرسام آور یک سایت طراحی کرده‌اید که از نظر ظاهری بسیار زیباست. در کنار طراحی، محتوایی ارزشمند تدارک دیده‌اید و در سایت خود قرار داده‌اید. در واقع همه چیز آماده است که بگوییم شما با این سایت، برد کرده‌اید و کسب و کارتان را توسعه داده‌اید! اما…

اما شما اصلاً توجهی به موتورهای جست و نکرده‌اید! در واقع این همه زیبایی را کسی نمی‌بیند! به نحوی که انگار اصلاً سایتی با این ویژگی‌ها وجود ندارد. چون نه موتورهای جست و جو گر می‌توانند شما را به مخاطب نشان دهند، نه ربات‌ها توانایی پیدا کردن شما را دارند.

 

سئو تکنیکال با سئو داخلی و خارجی چه تفاوتی دارد ؟

بسیاری از متخصصان بهینه‌سازی وب‌سایت، سئو را به سه گروه مختلف تقسیم می‌کنند. این دسته‌ها شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال می‌شود. به طور کلی، سئو داخلی به محتوای صفحات، سئو خارجی به اعتبار و محبوبیت صحفات شما از نظر وب‌سایت‌های دیگر و سئو تکنیکال یا فنی به عناصری مانند ساختار وب‌سایت و سرعت بارگذاری صفحات مرتبط می‌شود.

مطالعه کنید  خاصیت الگوریتم ونیز گوگل چیست ؟

سئو داخلی

«سئو داخلی یا سئو آن پیج» (On-page SEO) به محتوای صفحه‌های وب مرتبط است. این محتوا به موتورهای جستجو و خوانندگان می‌گوید که در صفحه شما درباره چه موضوعی نوشته شده است. از عناصر مورد توجه در سئو داخلی می‌توان به «متن جایگزین تصاویر» (Image Alt Text)، میزان استفاده از کلمات کلیدی، «توضیحات متا» (Meta Description)، تگ‌های H1، انتخاب URL و لینک‌های داخلی اشاره کرد. باید به تمام تکنیک‌های سئو داخلی توجه زیادی داشته باشید، چراکه عناصر آن در شکل ظاهری وب‌سایت شما دیده می‌شوند.

سئو خارجی

«سئو خارجی یا سئو آف پیج» (Off-page SEO) به موتورهای جستجو می‌گوید که وب‌سایت شما بر اساس رأی وب‌سایت‌های دیگر (بک‌لینک‌ها) چقدر محبوب، معتبر و مفید است. تعداد و کیفیت بک‌لینک‌ها در «پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه» (Page Authority | PA) تأثیرگذار است. برای مثال، بین دو وب‌سایت با شرایط مشابه که یکی از آن‌ها ۱۰۰ لینک مرتبط و دیگری ۵۰ لینک مرتبط (یا ۱۰۰ لینک غیرمرتبط) از وب‌سایت‌های معتبر دارد، وب‌سایت اول رتبه بهتری خواهد داشت.

 

اهمیت سئو تکنیکال چیست ؟

ممکن است وسوسه شوید که این بخش از سئو را به کلی نادیده بگیرید و از آن بگذرید، اما باید بدانید که سئو تکنیکال نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک وب‌سایت ایفا می‌کند. ممکن است زمانی محتوای شما کاملاً بی‌نقص و مفید باشد، اما موتورهای جستجو نتوانند آن را درک کنند. در نتیجه این محتوا به افراد بسیار کمی نمایش داده می‌شود. بدون در نظر گرفتن معیارهای سئو تکنیکال، موتورهای جستجو نمی‌توانند محتوای شما را به خوبی درک کنند.

مطالعه کنید  تاثیری که تولید محتوا در سئو سایت می گذارد

گوگل و موتورهای جستجوی دیگر می‌خواهند که بهترین نتایج موجود را برای «کوئری‌ها» (Query) یا جستجوهای کاربران ارائه کنند. بنابراین، ربات‌های این موتورهای جستجو تلاش می‌کنند که وب‌سایت‌ها را بر اساس معیارهای خاصی رتبه‌بندی کنند. همان‌طور که گفتیم، توجه به بهبود سئو تکنیکال می‌تواند به بهبود رتبه شما کمک کند و برعکس این موضوع نیز صادق است. اگر وب‌سایت شما مشکلات فنی جدی داشته باشد، ممکن است موتورهای جستجو به کلی وب‌سایت شما را بلاک و از فهرست نمایه‌گذاری یا ایندکس حذف کنند.

اما سئو فنی فقط به موتورهای جستجو کمک نمی‌کند. وب‌سایت‌ها باید سریع و تمیز باشند و استفاده از آن‌ها ساده باشد تا رضایت کاربران را جلب کنند. به همین دلیل، توجه به اصول اولیه سئو هم برای ساده کردن کار موتورهای جستجو و هم برای جلب رضایت کاربران ضروری است.

افزایش سرعت سایت با سئو تکنیکال

اول از همه باید بگویم یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل برای آن که سایت شما را در رتبه‌های نخست به کاربر نشان دهد، سرعت سایتتان است. اگر نتوانید سرعت سایت خود را به حد استاندارد برسانید، نه تنها موتورهای جست و جو اعتباری برای سایت شما قائل نیستند، بلکه کاربران هم از سایت کند، فرار می‌کنند.

 

در نهایت

حرف و حدیث در مورد سئو تکنیکال زیاد است و نمی‌توان تنها به توضیحاتی مختصری که در این متن داده اکتفا کنید. یادتان نرود مهمترین چیز در این مسیر، شناخت اصول سئو تکنیکال، استفاده از آنها و کسب تجربه است.