استراتژی لوکال سئو ،چگونه باعث افزایش فروش سایت می شود

استراتژی لوکال سئو ،چگونه باعث افزایش فروش سایت می شود

فهرست مطالب

سئو نه تنها یک راه حل کلی برای افزایش ترافیک سایت شما به شمار می‌رود بلکه اگر باهوش باشید می‌توانید با کمک سئو، مشتریان واقعی زیادی پیدا کرده و فروش خودتان را بالا ببرید. اگر یک کسب‌وکار محلی وابسته به مکان فیزیکی دارید، سئو محلی می‌تواند کمک زیادی به شما کند. روشی که شما را در معرض دید کاربرانی از منطقه جغرافیایی خودتان قرار خواهد داد. در این مقاله از وب 24 به معرفی سئو لوکال یا محلی پرداخته‌ایم. اگر میخواهید مشتریان محلی زیادی جذب کنید، این مقاله را از دست ندهید.

سئو محلی چیست؟

در سئوی محلی گوگل برای نتیجه مورد جستجوی کاربر، موقعیت کاربر را با استفاده از IP او تشخیص داده و نتایج خود را بر این اساس ارائه می‌دهد. به عنوان مثال اگر بهترین رستوران را جستجو کنیم، گوگل به ما نزدیکترین نتیجه را با توجه به موقعیت مکانی ما ارائه می‌دهد. این امر کمک می‌کند تا کسب‌وکارها محصولات و خدمات خود را به مشتریان محلی که در حال جستجو هستند، ارائه دهند. همانطور که گفته شد مکان جغرافیایی افراد با استفاده از IP قابل شناسایی است؛ اما مکان جغرافیایی کسب‌وکار یا همان وبسایت با رعایت چند نکته ساده و مشخص تعیین می‌شود.

به طور کلی اقداماتی را که برای تعیین مکان جغرافیایی خود و آگاه کردن آن به خزنده‌ها و یا ربات‌های گوگل انجام می‌دهیم، سئوی محلی گفته می‌شود. سئوی محلی از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کند؛ سایت شما در موتورهای جستجویی مانند گوگل، دایرکتوری‌های کسب‌وکار مانند Google My Business listing رتبه‌بندی می‌شود. میلیون‌ها مشتری از جستجوی محلی روزانه استفاده می‌کنند تا بهترین کسب‌وکارهای محلی را در منطقه خود بیابند. شما می‌توانید از طریق سئوی محلی شانس خود را برای یافتن مشتریان بالقوه افزایش دهید.

سئو محلی یا local seo را می‌توان شعبه‌ای از فعالیت‌های سئو دانست که بر رتبه گرفتن سایت در یک منطقه جغرافیایی خاص تمرکز دارد. درواقع هنگام اجرای سئو محلی، کلیه فعالیت‌های سئو داخلی، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی همه در راستای رتبه‌گرفتن در یک منطقه جغرافیایی خاص انجام می‌شوند.

مطالعه کنید  خاصیت الگوریتم ونیز گوگل چیست ؟

گوگل معمولا بر اساس منطقه جغرافیایی که کاربران در آن حضور دارند، نتایج جستجو را برای عبارت‌های یکسان تغییر می‌دهد تا برای هر منطقه بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد. علاوه بر این نتایج برخی عبارت‌های جستجو شده در گوگل باید به ازای هر منطقه جغرافیایی متفاوت باشد. برای مثال وقتی شما عبارت «رستوران سنتی در اصفهان» را جستجو کنید، باید نتایج جستجو تنها در مورد رستوران‌های شهر اصفهان باشد.

در غیر این صورت تجربه کاربری گوگل تخریب می‌شود. به همین دلیل الگوریتم‌های گوگل چنین عبارت‌هایی را به خوبی تشخیص داده و برای آن‌ها نتایج مرتبط را نمایش می‌دهند. این فرصت بسیار مناسبی برای کسب‌وکارهای محلی است که برای عبارت‌های محلی، سایت خود را بهینه کنند.

موتورهای جستجو برای جمع‌آوری اطلاعات درمورد جستجوهای محلی به سیگنال‌هایی مثل محتوای محلی، صفحات شبکه‌های اجتماعی، لینک‌های داده‌شده از سایت‌های محلی و موارد این‌چنینی وابسته هستند. از این‌رو برای رتبه‌گرفتن در جستجوهای محلی باید سایت خود را در این زمینه‌ها بهینه کنید.

برای بهینه سازی سئو محلی کار اضافه‌تری قرار نیست انجام دهید. تنها باید همان روش‌هایی که برای بهینه‌سازی سایت به کار می‌بردید، حالا با کمی ظرافت برای عبارت‌های محلی به کار ببرید. در ادامه مراحل سئو لوکال را مرور می‌کنیم:

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی را می‌توان مهم‌ترین بخش سئو محلی دانست. اگر عبارت‌هایی که کاربران منطقه جغرافیایی‌تان برای جستجوی کسب‌وکارهایی مثل شما را جستجو می‌کنند، درست حدس بزنید، بخش زیادی از کار شما انجام شده است. برای پیدا کردن این عبارت‌ها در قدم اول باید به طوفان فکری بپردازید. به این فکر کنید که اگر خودتان دنبال یک سرویس خاص در شهرتان بگردید، چه چیزی را جستجو می‌کنید. یک پیشنهاد مناسب استفاده از عبارت‌های «سرویس در منطقه جغرافیایی» است.

به جای کلمه سرویس خدمات خود را و به جای منطقه جغرافیایی، شهر خودتان را بگذارید. این عبارت‌ها معمولا بیشترین جستجو را توسط کاربران دارند. علاوه بر این می‌توانید با جستجوی همین عبارت در گوگل، از پیشنهادات گوگل هم برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. تحلیل رقبا و همچنین کمک گرفتن از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی هم در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند.

مطالعه کنید  اضافه شدن «تب خرید یا shopping list» به سرچ کنسول

ثبت مکان در گوگل مپ

قبل از پرداختن به این مرحله لازم است اشاره کنیم که مهم‌تر از ثبت مکان در گوگل مپ، ثبت آن در سرویس  Google My Business است. اما از آنجا که این سرویس برای کاربران ایرانی مسدود شده می‌توانید به همان گوگل مپ اکتفا کنید و محل دقیق کسب‌وکار خود را به همراه اطلاعاتی مثل شماره تماس، ساعات باز و بسته شدن را به همراه تصاویری از محل آن ثبت کنید.

استناد به کسب‌وکار

استناد به کسب‌وکار شما یعنی ذکر نام، آدرس و شماره تلفن آن در سایت‌های مختلف. هرچقدر استنادهای بیشتری برای کسب‌وکار شما به‌خصوص در بین سایت‌های محلی وجود داشته باشد، گوگل راحت‌تر می‌تواند آن را شناسایی کنید. برای ایجاد استنادهای سعی کنید اطلاعات کسب‌وکار خود را در سایت‌های آدرس، نیازمندی‌ها و دسته‌بندی مشاغل وارد کنید. همچنین سرویس‌هایی که برای پیداکردن مشاغل ایجاد شده‌اند، در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. مثلا اگر صاحب یک هتل هستید، حتما در سرویس‌های جستجوی مکان‌های اقامتی، هتل خود را ثبت کنید.

سئو داخلی برای کلمات کلیدی محلی

برای انجام سئو داخلی کلمات کلیدی محلی لازم است به برخی نکات توجه ویژه نشان دهید. در ابتدا باید ساختار سایت برای سئو محلی بهینه کنید، این بدین معنا است که باید برای هر کدام از موقعیت‌های جغرافیایی که در آن فعالیت دارید، یک صفحه فرود جداگانه بسازید و آن را برای عبارت محلی همان مکان بهینه کنید. مثلا اگر شما رستوران با چندین شعبه در شهرهای مختلف دارید، باید برای هرکدام از عبارت های رستوران در اصفهان یا رستوران در شیراز و… یک صفحه فرود ساخته و آن را برای عبارت موردنظر بهینه‌سازی کنید.

علاوه بر این باید اطلاعات سایت خود در گوگل مپ را در قسمت فوتر صفحه اول سایت نمایش دهید. این به گوگل و کاربران کمک می‌کند، موقعیت شما را بهتر شناسایی کنند. ابزار دیگری که برای سئو محلی به شما کمک می‌کند، ایجاد اسکیما سئو محلی است. اسکیما یا داده های ساختار یافته به گوگل کمک می‌کند اطلاعات دقیق‌تر و جزئی‌تری در مورد سایت شما بدست آورد. برای سئو محلی هم اسکیمای خاص آن وجود دارد که بهتر است حتما از آن استفاده کنید.

مطالعه کنید  تله تیست امکان لیس زدن مزه‌ها از روی تلویزیون را به شما می‌دهد!

نکات سئو محلی (local seo)

در سئو محلی باید به جزییات زیادی توجه کنید، جزییاتی که گاه خارج از سئو محلی هم قرار دارند اما روی آن تاثیر دارند. در ادامه تعدادی از نکات آن را مرور می‌کنیم:

سایتتان را موبایل فرندلی کنید

قبل از آنکه سایتتان را برای سئو محلی بهینه کنید، مراقب باشید که برای دستگاه‌های گوشی موبایل به خوبی نمایش داده شود. چراکه اغلب جستجوهای محلی با استفاده از گوشی های موبایل انجام می‌شود. در نتیجه اگر سایت شما موبایل فرندلی نباشد، هیچ سودی از سئو محلی نخواهید برد.

به نقد و نظرات مشتریان توجه کنید

در سئو محلی باید روی نظرات و بررسی‌ها هم سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهید. امروزه کاربران اینترنت پس از جستجوی کسب‌وکارها، برای انتخاب آن‌ها به نظرات دیگر کاربران توجه می‌کنند. از این‌رو نظرات و بررسی‌های مثبت از سوی مشتریان شما در فضای اینترنت می‌تواند کمک زیادی به بالابردن ورودی سایت شما بکند. سایت‌های نظردهی، نظرات سایت خودتان و قسمت نظرات گوگل مپ در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

دیگر بخش‌های سئو را فراموش نکنید

هرچقدر هم که کسب‌وکار شما محلی باشد، نباید فقط به سئوی محلی تمرکز کرده و از بهینه‌سازی سایت برای دیگر کلمات کلیدی غافل بمانید. توجه داشته باشید که آنچه باعث شهرت برند و محبوبیت سایت شما می‌شود، محتوای کاربردی و مفید است. اگر کاربران پس از ورود به سایت شما، محتوای مفیدی بدست آورند، با آن تعامل برقرار می‌کنند. در غیر این صورت آن را به سرعت ترک خواهند کرد.