روش های ایده پردازی و خلاقیت در کسب و کار

ایده‌ها دنیای جذابی را برای ما ساخته‌اند که در آن هیچ چیزی غیرممکن نیست. در دنیای ایده پردازی می‌توان در زمان سفر کرد، ماشین سفر به مریخ داشت و یا زیر دریا زندگی کرد. بسیاری از امکانات امروز ما روزگاری از نظر عوام غیر ممکن به نظر می‌رسیدند. اما افراد ایده پرداز بدون گوش کردن به صحبت‌های عوام، غیرممکن‌ها را ممکن کردند و ما امروز می‌توانیم پرواز کنیم، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنیم و حتی روی ماه قدم بزنیم!

ایده‌ها همه جا کاربرد دارند؛ آن‌ها می‌توانند به اندازه‌ای بزرگ باشند که دنیا را تغییر دهند یا تنها در سطح یک بیزینس اجرا شوند و یک مشکل مهم را حل کنند. ارائه ایده و انتخاب بهترین ایده‌ها و عملی کردن آن‌ها جزو مهارت‌های مهمی است که مدیران باید با آن آشنا باشند. در این مقاله هم یاد می‌گیرید چگونه برای مسائل سازمانی ایده بدهید و آن‌ها را به روشی خلاقانه حل کنید و هم می‌آموزید که چگونه مهارت ایده پردازی را در خود ارتقا دهید.

مراحل ایده پردازی در کسب و کار

1. خلق: نطفه راه حل مسئله در این مرحله بسته می‌شود. در این مرحله باید ایده‌های مختلف را مطرح کرد تا بعدا از میان آن‌ها بهترین ایده انتخاب شود.

2. انتخاب: در این مرحله باید تصمیم بگیریم که کدام ایده می‌تواند بهترین راهکار حل مسئله را به ما ارائه دهد. بهتر است برای انتخاب ابتدا ایده‌های بدی که غیرقابل اجرا هستند را حذف کنیم. بعد از این کار، لیست ایده‌ها محدودتر می‌شود و راحت‌تر می‌توانیم بهترین ایده را انتخاب کنیم. گاهی اوقات به نظر می‌رسد چند ایده برای یک مسئله مناسب هستند، در این صورت می‌توانیم از میان آن‌ها بهترین را انتخاب کنیم یا اینکه با ترکیب همه آن‌ها، یک راهکار مناسب ایجاد کنیم. در رابطه با مهارت حل مسئله اینجا بخوانید.

3. اجرا: مرحله نهایی ایده پردازی در کسب و کار، اجرای آن است. در این مرحله باید بررسی کنید که آیا می‌توانید ایده مورد نظر را پیاده‌سازی کنید یا خیر. اگر پاسخ مثبت است، وارد فرایند عملی کار می‌شوید و اگر پاسخ منفی است، باید به سراغ سایر ایده‌ها بروید.

طوفان فکری

طوفان فکری جزو آن دسته از روش‌هایی است که هم به سوال چگونه ایده پردازی کنیم پاسخ می‌دهد

طوفان فکری

بسیاری از سازمان‌ها بهترین ایده‌هایشان را از میان جلسات طوفان فکری بیرون کشیده‌اند. جالب است که گاهی اوقات ایده‌هایی که به عنوان راهکار انتخاب می‌شوند، در ابتدا احمقانه به نظر می‌رسند. اما ایده پرداز برای اینکه طوفان فکری برپا کند این ایده را هم ارائه می‌دهد و دقیقا به هدف می‌زند!

نقشه ذهنی

من جزو آن دسته از افرادی هستم که ذهن پرنده‌ای دارم!

تعرفه ها طراحی سایت

من جزو آن دسته از افرادی هستم که ذهن پرنده‌ای دارم! مثلا ممکن است در حال سیستم‌سازی برای سازمان باشم و بعد از مدتی به خودم بیایم و ببینم که دارم درباره بازاریابی برای محصولی که هنوز آن را تولید نکرده‌ایم، فکر می‌کنم. این تکنیک ایده پردازی برای افرادی مثل من بسیار کاربردی است و می‌تواند ذهن آن‌ها را روی موضوع متمرکز کند.

استوری بورد

استوری بورد دقیقا همان چیزی است که در صنعت سینما استفاده می‌شود.

استوری بورد

در این روش، هر آنچه مدیر درباره حل مسئله می‌داند را روی کارت‌های مختلف یادداشت می‌کند و آن را روی یک تخته می‌چسباند. با این کار می‌تواند آنچه در ذهن دارد را به کارکنان انتقال دهد. ایده پردازی به کمک استوری برد برای افرادی که به صورت تیمی کار می‌کنند، راهکار مناسبی است.

انواع ایده

انوع ایده عبارت است از:

  • ایده فردی: فرایند ایده پردازی در کسب و کار بر عهده یک نفر (معمولا مدیر) است و بعد از رسیدن به نتیجه نهایی آن را با سایر مسئولین سازمان در میان می‌گذارد.
  • ایده تیمی متشکل از اعضای مشخص: یک تیم ایده پرداز تشکیل می‌شود که اعضای آن را کارکنان سازمان یا افرادی که با مجموعه در ارتباط هستند، تشکیل می‌دهند.
  • ایده گروهی متشکل از اعضای نامشخص: گروهی از افراد درباره مسئله ایده پردازی می‌کنند و یک نفر به عنوان سرپرست تیم ایده پردازی، ایده‌ها را تحلیل می‌کند و سایر مراحل کار را پیش می‌برد. به عنوان مثال برخی از سازمان‌ها برای حل یک مسئله از مشتریان خود کمک می‌گیرند و با ارائه پرسشنامه به آن‌ها، ایده‌های مشتریان را دریافت می‌کنند و بهترین راهکار را با توجه به این ایده‌ها ارائه می‌دهند.
روش اسکمپر (scamper)

روش اسکمپر (scamper)

این روش یکی از ساده‌ترین تکنیک‌هایی است که برای ایده پردازی استفاده می‌شود. در این روش باید بعد از تعیین مسئله، درباره آن سوال بپرسید. تکنیک اسکمپر موضوع این سوالات را مشخص می‌کند و برای بررسی مسئله از جوانب مختلف کاربرد دارد. هر حرف از واژه SCAMPER به یک نوع پرسش اشاره دارد. در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

  • S (substitute): جایگزین کردن
  • C (combine): ترکیب کردن
  • A (adapt): وفق دادن
  • P (put to another use): کاربردهای دیگر
  • E (eliminate): حذف کردن
  • R (reserve): برعکس کردن
0
+
افراد تیم
0
+
سال تجربه حرفه ای
0
%
پیشرفت کاری
0
پروژه ها

همکاری ها

کانون تبلیغات 361 تا به امروز در کنارشما قادر به افتخار آفرینی های فراوانی از جمله کسب اعتماد و ارائه خدمات به بیش از ۲۰٫۰۰۰ مشتری گرانقدر و ارائه مشاوره مستمر به بیش از ۵۰۰ برند کشوری در زمینه برندسازی و تبلیغات گشته است