ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی، امروزه به یکی از ابزارهایی برای جذب کاربران و افزایش رتبه وب سایت تبدیل شده است. در واقع کاربران ترجیح می دهند به جای اینکه متن های طولانی را مورد مطالعه قرار دهند، فیلم های آموزشی کوتاه مدت آن را تماشا کنند. برای همین است که اکثر مالکان و متخصصان سئو، استراتژی تولید محتوا را به سمت ویدئو مارکتینگ برده اند تا بتوانند کاربران جدیدی را برای سایت خود جذب نمایند.
اهداف اصلی ویدئو مارکتینگ
- افزایش آگاهی و اطلاع در خصوص برند
ویدئو بهترین ابزار برای اطلاع رسانی در خصوص شرکت یا محصولات می باشد. اگر هدف ویدئو مارکتینگ شما فقط این یک مورد است، تولید انواع ویدئو زیر به شما کمک می کند تا نتیجه بهتری در این خصوص بدست بیاورید:
- ویدئوهایی که در آن به تحلیل صنعت شما و بررسی قدمت و نوع پیشرفت از ابتدا تا حال حاضر را نشان دهد.
- ویدئوهای کوتاه که برای جلب توجه کاربران که بیشتر در شبکه های اجتماعی استفاده می شود. البته برای اینکه بتوانید بازدهی بیشتری دریافت کنید، بهتر است که ویدئو خود را به صورت داستانی تولید کنید تا تبلیغاتی.
- افزایش درگیر کردن آنلاین
منظور از درگیر کردن آنلاین در ویدئو مارکتینگ این است که ویدئویی که شما تولید کنید به اندازه جذاب است که کاربران را تشویق به لایک کردن آن، کامنت گذاری زیر آن یا اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی کند تا دیگر دوستان آن ها ویدئو شما را مشاهده کنند. علاوه براین، این درگیری آنلاین باعث افزایش حس اعتماد بین کاربران جدید می شود. آن ها وقتی مشاهده کنند که دوستان خود ویدئوی شما را به اشتراک می گذارند، ناخودآگاه یک حس اعتمادی نسبت به برند شما در ذهن آن ها ایجاد می شود. ویدئو مارکتینگ بهتر ابزار برای افزایش درگیر شدن کاربران می باشد.
انواع ویدئو مارکتینگ که به منظور این نوع هدف می توان استفاده کرد، شامل:
- ویدئوهایی تبلیغی کوتاه که در خصوص یک مقاله یا مطلب سایت شما توضیح مختصری می دهد و در انتها کاربران را تشویق به خواندن کل مقاله متنی آن می کند.
- ویدئوهایی با برانگیختن زمینه های احساسی
- ویدئوهایی که به کاربران مساله یا نکته ای را آموزش می دهد.
- افزایش آموزش کاربران و مشتریان
یکی از اهداف تولید محتوا این است که کاربران آموزش استفاده از ابزاری خاص را بدهند که به این ها محتوای آموزشی می گویند. این کار خیلی راحت تر و سریع تر با استفاده از ویدئو مارکتینگ می توانید، انجام دهید. برای مثال می توانید تمام مطالب یا سوالاتی را که در صفحه FAQ سایت خود قرار دادید را در قالب یک ویدئو تولید کرده و به کاربران خود نشان دهید.
- افزایش درآمد فروش
هدف نهایی که بعضی از کاربران به دنبال آن با استفاده از ویدئو مارکتینگ هستند، افزایش فروش است. تحقیقات ثابت کرده است، سایت هایی که از ویدئو برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کنند تا آن هایی که را بودجه خود را صرف تبلیغات گسترده غیر از ویدئو می کنند، توانسته اند توجه کاربران بیشتری را به سمت خود جلب کنند و فروش بیشتری انجام دهند. سایت هایی که برای تمامی محصولات خود از ویدئو استفاده می کنند، 68 درصد بیشتر از حد میانگین صفحات آن ها مورد بازدید قرار می گیرد تا آن ها فقط برای بخشی از محصولات فیلم آموزشی تولید کرده اند.
- افزایش ترافیک سایت
یکی از اولین هدف هایی که در ویدئو مارکتینگ بیان می شود، افزایش ترافیک است. گوگل به لینک هایی که از طریق ویدئو به سایت شما هدایت می شود، خیلی علاقه مند است برای همین بیان کرده است که هر ورودی از سایت یوتیوب تاثیر به مراتب بیشتری از یک سایت عادی دارد.
مزایای ویدئو مارکتینگ چیست؟
ویدئو، یکی از فرمتهای محتوایی جذاب است که نه تنها تصویری واقعی از آنچه در حال وقوع است، ارائه میدهد، بلکه اشتراکگذاری آنها در تمامی پلتفرمها به آسانی انجام میشود. مخاطبین به ویدئو علاقه بسیاری دارند، زیرا فهم آن ساده است و برایشان سرگرمکننده نیز میباشد. بر اساس گزارش ارائهشده توسط hubspot، 54 درصد از مصرفکنندگان مایل به تماشای ویدئو از برندهای مورد علاقهشان هستند.
بر اساس گزارش hubspot، محتواهای ویدئویی نسبت به محتواهای نوشتاری و تصویری، به یادماندنیترین محتواها هستند. اغلب ویدئوها دارای داستانسرایی هستند و این ویژگی داستانسرایی، باعث میشود محتوای ویدئویی برای طمان طولانیتری در ذهن مخاطب بماند.بازاریابان نیز به ویدئو علاقه دارند، زیرا ROI بالایی برایشان ایجاد میکند. بر اساس آمار منتشرشده توسط HubSpot، حدود 81 درصد از کسبوکارها از ویدئو برای بازاریابی استفاده میکنند. در حال حاضر، استفاده از بازاریابی ویدئویی برای هر کسبوکاری به شدت توصیه میشود، نه فقط به دلیل اینکه سایرین از آن استفاده میکنند، بلکه دلایل قانعکننده بسیاری برای استفاده از ویدئو مارکتینگ وجود دارد که در اینجا به تعداد از آنها اشاره میکنیم:
- ویدئو مارکتینگ باعث افزایش چشمگیر تعامل کاربران میشود. (Higher Engagement)
نکتهای که باید توجه داشت، این است که برند شما تنها یک نام نیست، شما باید آن برند خود را وارد دنیای واقعی کنید. ویدئو، محتوایی است که به شما کمک میکند برند خود را به صورت واقعیتری معرفی کنید. در واقع، ویدئو مارکتینگ، راوی داستان برند شما است. مردم نیز با داستان ارتباط بیشتری برقرار میکنند؛ زیرا داستانسرایی میتواند احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، وجود تصاویر جذاب، موسیقی، لحن صدا و … در ویدئو، تاثیرگذاری آن را افزایش میدهد.
امروزه، مردم نسبت به قبل مشغلههای بیشتر و زمان کمتری برای مطالعه توضیحات طولانی محصولات دارند. بنابراین، ویدئو بهترین راه معرفی محصولات به مخاطبان و جلب توجه آنها است. حتی تنبلترین کاربران هم با ویدئو ارتباط برقرار میکنند. بنابراین، هنگام برنامهریزی پستهای بلاگ و شبکههای اجتماعی، حتماً ویدئو را در نظر داشته باشید؛ زیرا تمایل مخاطبان به برقراری ارتباط، کامنت گذاشتن و به اشتراکگذاری ویدئوها، 10 برابر سایر محتواها است. حتی وجود ویدئو در ایمیلها نیز باعث افزایش دو برابری نرخ کلیک میشود و منجر به بهبود ایمیل مارکتینگ نیز میشود.
- ویدئو مارکتینگ، باعث افزایش نرخ تبدیل و افزایش میزان فروش میشود. (Video Boosts Conversions and Sales)
حقیقت غیرقابل انکاری که درباره محتوای ویدئویی وجود دارد، این است که به طرز شگفتانگیزی باعث افزایش میزان فروش میشود. همچنین، تجربه ثابت کرده است که اضافه کردن ویدئو در صفحه فرود محصول، باعث افزایش 80 درصدی نرخ تبدیل (conversion rate) میشود. فرقی ندارد که ویدئوی شما در چه طبقهبندی قرار میگیرد، در هر صورت، باعث افزایش نرخ تبدیل میشود. بر اساس گزارش Social Media Today، حدود 90 درصد از مصرفکنندگان ادعا میکنند که تماشای یک ویدئو از محصول به آنها کمک میکند تا درباره خرید تصمیمگیری کنند. طبیعتاً هرچه تعداد مخاطبان بیشتری به مشتری تبدیل میشوند، میزان فروش نیز بیشتر میشود. مطالعات Wyzowl نشان داده است که 74 درصد از کاربرانی که یک ویدئوی توضیحی درباره محصول تماشا میکنند، آن محصول را خریداری میکنند.
از آنجایی که قویترین حس انسان، حس بینایی است و اغلب اطلاعاتی که وارد مغز انسان میشوند، بصری هستند، این اعداد و ارقام خیلی عجیب به نظر نمیرسند. اما نکته مهم این است که از چنین فرصتی به خوبی استفاده کرد. در صورتی که تاثیر یک عکس، به اندازه 1000 کلمه باشد، تصور کنید که تاثیر ویدئو، چقدر است؟
- ویدئو مارکتینگ باعث افزایش ROI میشود. (Video Shows Great ROI)
با وجود اینکه تولید ویدئو، کار ساده و کمهزینهای نیست، اما 83 درصد از کسبوکارها میگویند که تولید و انتشار ویدئو، نرخ بازگشت سرمایه بالایی برایشان ایجاد کرده است؛ زیرا چندین برابر آنچه هزینه کردهاند را از طریق ویدئو مارکتینگ بدست میآورند. حال هرچه میزان بودجه صرفشده برای ویدئو مارکتینگ کمتر باشد، اما تاثیرگذاری خوبی در کاربران ایجاد کند، نرخ ROI بالاتری بدست میآورد.
از آن جایی که علم همواره در حال پیشرفت است، موبایلها و ابزارهای آنلاینی که برای تولید و ویرایش ویدئوها وجود دارند نیز پیشرفتهتر میشوند که میتوان با استفاده از آنها و با صرف هزینه کمتر، ویدئوهای خوبی تولید کرد. همانطور که در بخشهای قبل هم اشاره شد، ویدئو مارکتینگ انواع مختلفی دارد و همیشه نیازی به صرف هزینه زیاد برای تجهیزات تولید ویدئو نیست، بلکه این، محتوای ویدئو است که باعث تاثیرگذاری و موفقیت آن میشود. حتماً خودتان نیز با ویدئوهایی روبرو شدهاید که حرفهای نبودهاند و حتی با دوربین موبایل ضبط شدهاند، اما مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته و به صورت ویروسی بین مردم به اشتراک گذاشته شدهاند. بنابراین، در صورتی که بتوانید ویدئوهای تاثیرگذار با هزینه کمتری تولید کنید، نرخ بازگشت سرمایه بیشتری نیز بدست میآورید.
- ویدئو مارکتینگ برای برند شما اعتماد ایجاد میکند. (Video Builds Trust)
کاربران با محتواهایی ارتباط برقرار میکنند که اعتمادشان را جلب میکند. به طور کلی، ایجاد اعتماد، شرط اساسی برای افزایش میزان فروش است و باید به صورت یک هدف جدی توسط کسبوکارها دنبال شود. ایده اصلی بازاریابی محتوا، جلب اعتماد مخاطبان و برقراری ارتباط طولانیمدت با مخاطب است. به منظور جالب اعتماد مخاطبان، هدف نهایی خود که افزایش فروش است را برای مدتی متوقف کنید و به این فکر کنید که چگونه میتوانید اطلاعات مفید و جالبی را در اختیار مخاطبین قرار دهید. بهترین محتوای ممکن برای درگیر کردن مخاطبان و جلب اعتماد آنها، ویدئو است.
در واقع، مخاطبان مایلند محصولات یا خدمات مورد نظر را به صورت واقعی ببینند و کاربرد آن را با چشم ببینند تا دید بهتری نسبت به محصولات بدست آورند و در نهایت، قانع به خرید آن محصول شوند. ویدئو مارکتینگ به آنها کمک میکند تا اطلاعات مورد نیاز درباره محصول و برند را به صورت ساده بدست آورند و به آن اعتماد کنند. هدایت مستقیم کاربران به صفحه خرید، بدون دادن اطلاعات مفید درباره محصول، به ندرت باعث اعتماد مخاطب و تبدیل او به مشتری میشود. ویدئو مارکتینگ، بهترین راه برای ایجاد حس اعتماد در مخاطب است و در دنیای بازاریابی مدرن، یک ضرورت محسوب میشود. جالب است بدانید که 57 درصد از مصرفکنندگان میگویند که تماشای ویدئوهای محصول مورد نظر، تصمیم آنها برای خرید آنلاین را قطعیتر میکند.
- ویدئو مارکتینگ موفق، شما را منحصر به فرد میکند. (video make you unique)
آیا میخواهید از سایر برندها متمایز باشید؟ منحصر به فرد بودن، نکته قابل توجهی در افزایش میزان فروش است که با تولید و انتشار ویدئوهای باکیفیت امکانپذیر خواهد شد. در واقع، ویدئو مارکتینگ میتواند منحصر به فرد شما را تضمین کند، اما تولید ویدئوهای باکیفیت و متمایز از رقبا نیز به تلاش بیشتری نیاز دارد. هیچگاه فراموش نکنید که ویدئوهایی که تولید میکنید، نمایندهای از برند شما هستند؛ بنابراین، باید به اندازه کافی تاثیرگذار باشد. استفاده از داستانسرایی جذاب و انتشار ویدئو در رسانههای مناسب، مهمترین پارامترها در منحصر به فرد برند شما است.
- ویدئوها منجر به بهبود سئوی وبسایت شما میشود. (Improved SEO)
بدون شک، استفاده از ویدئو در بازاریابی محتوا منجر به بهبود سئو میشود. به طور کلی، موتورهای جستجو، ویدئوها را به عنوان محتواهای باارزش و باکیفیت تلقی میکنند. تماشای ویدئوها باعث میشود تا کاربران زمان بیشتری را در وبسایت شما سپری کنند. هرچه زمان صرفشده در وبسایت بیشتر باشد، اعتماد گوگل و سایر موتورهای جستجو به وبسایت شما نیز بیشتر میشود. بر اساس آمار منتشر شده توسط ComScore، در صورتی که در وبسایت خود، ویدئو داشته باشید، احتمال ظهور وبسایت شما در صفحه اول گوگل، 53 برابر میشود. همچنین، وبسایتهایی که دارای ویدئو هستند، افزایش 41 درصدی ترافیک ارگانیک را نسبت به سایر وبسایتها تجربه کردهاند. این آمار، اهمیت ویدئو مارکتینگ در سئو را به خوبی نمایش میدهد.
از آن جایی که گوگل صاحب یوتیوب است و یوتیوب هم دومین موتور جستجوی جهان است، اطمینان حاصل کنید که علاوه بر وبسایت، ویدئوهای خود را با عناوین، کلیدواژهها و توضیحات جذاب در یوتیوب نیز قرار دهید و به محصولات خود در وبسایت بک لینک دهید. اگر میخواهید سئوی خود را از طریق ویدئو تقویت کنید، حتماً متن ویدئو را نیز با در نظر گرفتن کلیدواژهها و عناوین جذاب در صفحه وبسایت قرار دهید. زمانی که متن ویدئو را به همراه ویدئو منتشر میکنید، گوگل بهتر میتواند اعتبار و کیفیت محتوای شما را بررسی کند. همچنین، قرار دادن متن ویدئو، این فرصت را در اختیار شما قرار میدهد که از کلیدواژههای مهمی که قصد دارید با آنها در جایگاه بالاتر صفحه جستجو قرار گیرید، بیشتر استفاده کنید که این موضوع، باعث بهبود سئو میشود. به علاوه، نوشتن متن ویدئو، به کاربرانی که علاقهای به مشاهده ویدئو ندارند و یادگیری آنها از طریق خواندن متن اتفاق میافتد، کمک میکند.
- ویدئو برای کاربران موبایل بسیار جذاب است. (Video Appeals to Mobile Users)
امروزه، کاربران موبایل زمان زیادی از حضور آنلاین خود را صرف تماشای ویدئو میکنند. از سال 2014، میزان بازدید از ویدئوهای موبایلی، 233 درصد افزایش یافت. از آنجایی که تمایل مردم به تماشای ویدئو و تعداد کاربران موبایل رو به افزایش است، تعداد مخاطبین ویدئو نیز روز به روز بیشتر میشود. 92 درصد از ویدئوهایی که در موبایل دیده میشوند، به اشتراک گذاشته میشوند. بنابراین، کسبوکارها باید از این فرصت استفاده کنند و فضای مناسبتری را برای کاربران موبایل ایجاد کنند تا آنها بتوانند ویدئوها را به راحتی در تلفن هوشمند خود تماشا کنند.
- ویدئو مارکتینگ میتواند هر چیزی را توضیح دهد. (Video Marketing Can Explain Everything)
ویدئوها به سادگی میتوانند مفهومی که مد نظر بازاریابان است را به مخاطبان منتقل کنند. بر اساس گزارش منتشر شده توسط HubSpot، حدود 97 درصد از بازاریابان ادعا میکنند که ویدئوها به مشتریان کمک میکند تا محصولات را بهتر درک کنند. آیا قصد معرفی محصولات یا خدمات جدید خود را دارید؟ ویدئویی برای معرفی عملکرد آن بسازید. 45 درصد از کسبوکارهایی که از روش بازاریابی ویدئویی استفاده میکنند، در صفحه اصلی وبسایت خود ویدئوهای توضیحی دارند.
آیا قصد توضیح مسئله پیچیدهای را دارید؟ انیمیشن تولید کنید. انیمیشنها میتوانند ایدههایی که از طریق سایر روشها قابل بیان نیستند را به واقعیت تبدیل کنند و به مخاطب منتقل کنند. به علاوه، صحبتهای طولانی برای توضیح یک مسئله، برای مخاطبان خستهکننده خواهد شد، اما انیمیشنها میتوانند مفاهیم را به صورت ساده و سرگرمکنندهای توضیح دهند.
- (Video Encourages Social Shares)
ویدئوها به شدت در شبکههای اجتماعی مورد استقبال قرار میگیرند و به اشتراک گذاشته میشوند. نوع ویدئوهایی که در شبکههای اجتماعی منتشر میشوند، متفاوت هستند و باید جنبه تفریحی آنها بیشتر باشد. به طور کلی، ویدئوهای جذابی که توسط برندها ساخته میشوند، به صورت چشمگیری وایرال میشوند. وایرال شدن محتواهای یک برند، منجر به افزایش آگاهی از برند میشود. به طور کلی، امروزه بازاریابی شبکههای اجتماعی یا SMM نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.