طراحی سایت با مدل مفهومی

طراحی سایت با مدل مفهومی

طراحی سایت با مدل مفهومی

 

می خواهیم به بررسی مفهوم طراحی سایت بپردازیم و می خواهیم ببینیم برای اینکه یک طراح وب سایت حرفه ای شویم از کجا باید شروع کنیم. همچنین تاریخچه طراحی سایت را مورد بررسی قرار می دهیم و اولین سایتی که در جهان طراحی شده را معرفی می کنیم و لینک آن را برای بازدید شما همراهان آکادمی وبکیما قرار می دهیم.

 

طراحی سایت چیست یا مفهومی تر طراح سایت کیست ؟

از دیدگاه ویکی پدیا :

طراحی وب به مهارت ساخت و راه‌اندازی صفحات وب گفته می‌شود. تیم برنرز لی، مخترع وب، با برپایی یک سایت وب در اوت ۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین سازندهٔ وب در تاریخ نگاشت. او در نخستین وب سایتش، از اَبَرمتن و پیوندی برای ایمیل (پست الکترونیک) استفاده کرده بود.

در آغاز، وب سایت‌ها با کُدهای ساده HTML نوشته می‌شدند، گونه‌ای از زبان نشانه‌گذاری که ساختار ساده‌ای به وب گاه‌ها می‌داد، شامل سرتیتر و پاراگراف، و توانایی پیوند دادن به آدرس‌های دیگر از طریق ابرپیوند. در مقایسه با روش‌های دیگر، این راه تازه و متفاوتی بود که کاربران به سادگی می‌توانستند با یک مرورگر، صفحه‌های پیوند خورده را باز کنند.

با پیشرفت وب و هنر طراحی آن، زبان کُدنویسی اش، اَبَرمتن یا اچ تی ام‌ال، پیچیده‌تر و پرانعطاف تر شد. ابزاری مانند جدول‌ها که بیشتر برای نمایش نمودارهای داده‌ای بودند، بزودی مورد استفاده نادرست، برای چیدمان‌های پنهان در صفحه‌های وب قرار گرفتند. با پیدایش الگوهای آبشاری وب یا «CSS»، روش نادرست طراحی با جدول‌های پنهان در صفحه از گردونه خارج، و به جای آن استفاده مناسب از زبان کمکی «CSS» جایگزین شد.

مطالعه کنید  9 خاصیت مهم بازاریابی در ویدئو مارکتینگ

فناوری‌های یکپارچه‌سازی پایگاه داده (Database)، مانند زبان‌های کُدنویسی سمت سرور (Server-Side Scripting) مانند CGI، PHP، ASP. NET، ASP، JSP و ColdFusion، و استانداردهای طراحی مدرن با الگوها (CSS)، ساختار وب سایت‌ها را باز هم تغییر داده و آن را پیشرفته تر کرده‌اند.

سایت واکنش گرا یا سایت ریسپانسیو (responsive) سایتی است که با ابعاد و رزولوشن دستگاه‌های مختلف سازگاری دارد و کاربران بدون توجه به اینکه صفحه نمایش دستگاهشان کوچک باشد. همچنین با آمدن نگاره‌های جاندار و فناوری‌های پویانمایی به صفحه‌ها، مانند فلَش (Flash)، چهره وب بیشتر از پیش تغییر کرد و توانمندی‌های تازه به سازندگان رسانه و طراح‌های وب داده شد.

 

طراحی وب را با برنامه نویسی وب اشتباه نگیرید!

اشتباهی که معمولا افراد تازه کار به آن مبتلا می شوند این است که طراحی وب را با برنامه نویسی وب اشتباه میگیرند. در صورتی که این دو مفهوم کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و نباید به جای دیگری از آن‌ها استفاده کرد.

طراحی وب به مجموعه کارهایی گفته میشود که زیبایی ظاهری سایت را ایجاد میکند. در واقع هر آن چیزی که کاربر با آن مواجه میشود و آن‌را در صفحه مانیتور خود میبینید، حاصل طراحی وب و کار طراح وب است. در واقع کار اصلی یک طراح وب، طراحی چیزهایی است که کاربران با آن بصورت مستقیم در ارتباط هستند و آن‌را در مانیتور خود مشاهده میکنند.

اما برنامه نویسی وب متفاوت است. یک برنامه نویس وب کدهایی را مینویسد که کاربر نمیتواند آن‌ها را ببیند و آن کدها بصورت مستقیم تاثیری روی ظاهر سایت ندارند و در پشت صحنه اجرا میشوند، برای مثال مقالات را از پایگاه داده یا دیتابیس در پشت صحنه میگیرند و به کاربر نشان میدهند.

مطالعه کنید  مفهوم رنگ ها در طراحی سایت

 

طراح وب کیست و چه وظایفی دارد؟

تا اینجا درباره‌ی طراحی وب صحبت کردیم و الان پاسخ دادن به سوال « طراحی وب چیست » برایمان کار زیاد سختی نیست. حالا میخواهیم درباره‌ی وظایف یک طراح وب صحبت کنیم و بگوییم که یک طراح وب چه کاری باید انجام دهد.

طراح وب یا به اصطلاح Front End Designer کسی است که با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف (مثل HTML – CSS – Javascript و … ) ظاهر یک سایت را طراحی میکند و کاری به کدهای پشت صحنه ندارد.

 

تاریخچه طراحی سایت و لینک اولین سایت جهان

در حال حاضر میلیون ها سایت در سراسر جهان وجود دارند که البته هیچکدام بیش از ۲۸ سال قدمت ندارند در واقع اولین طراح سایت جهان آقای «تیم برنرز لی» بود که اولین وب سایت دنیا که به پروژه World Wide Web یا همان W3 تعلق داشت را طراحی کرد. اولین سایت جهان هنوز هم در آدرس http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html در دسترس است و از این لینک می توانید از آن بازدید نمایید و مشاهده کنید که اولین سایت در جهان چیزی از لوح های گلی انسان های اولیه کم ندارد!

پیشنهاد می کنم حتما از اولین سایت دنیا بازدید کنید و ببینید که هر کاری که در ابتدای راه است بعد از سال ها چقدر ساده و ابتدایی به نظر می رسد و در زمان خود یک شاهکار است! همانطور که از اولین سایت در دنیا بازدید کردید متوجه شدید که در آن هیچ گونه تصویر و گرافیک و حتی رنگ بندی به کار نرفته است.

مطالعه کنید  طراحی وب سایت آموزشگاه آنلاین ، سئو سایت آموزشگاهی

سایت هایی که بعد از آن هم طراحی شدند به همین منوال بودند تا اینکه مرورگر های پیشرفته تری توسط شرکت های Netscape و Microsoft روی کار آمدند که در غیاب گوگل کروم و فایرفاکس در آن سالها رقبای اصلی مرورگرها بودند. در ادامه با روی کار آمدن زبان های جاوا اسکریپت و HTML کم کم سایت ها شکل بهتری به خود گرفتند و از گرافیک بیشتری برخوردار شدند.

 

زبان های طراحی وب

همانطور که در قسمت قبل یک اشاره‌ی کوچک داشتیم، یک طراح وب برای طراحی صفحات وب از تکنولوژی ها و زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده میکند.

یک طراح وب، برای اینکه بتواند یک صحفه‌ی وب را طراحی کند، از تکنولوژی های زیر استفاده میکند:

  • HTML (یا HTML5)
  • CSS (یا CSS3)
  • جاوا اسکریپت
  • جی کوئری
  • و…

۴ موردی که در بالا نام بردیم، حداقل دانشی است که شما برای طراحی صفحات وب و تبدیل شدن به یک طراح وب نیاز دارید. البته میتوانید فقط با ۲ مورد اول یعنی HTML و CSS نیز سایت هایی را طراحی کنید،‌ ولی جاوا اسکریپت و جی کوئری میتوانند به کار شما بسیار قدرت دهند.

باید به این نکته توجه کنیم که به دلایلی نمیتوانیم به HTML و CSS زبان های برنامه نویسی بگوییم. زیرا اصلا ویژگی های زبان های برنامه نویسی را ندارند. بلکه آن‌ها را  زبان های نشانه گذاری یا تگ گذاری میدانیم.

 

طراحی سایت با مدل مفهومی

طراحی سایت با مدل مفهومی