سئو محلی چیست ؟

قبل از اینکه بدانیم سئو محلی چیست بهتر است تعریفی از سئو داشته باشیم. سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و مجموعه تکنیک هایی برای بهینه سازی موتورهای جستجو است. این تکنیک‌ها به کمک ابزارهایی مانند ابزارهای پیداکردن کلمات کلیدی، کاربر را به سایت شما هدایت کرده و باعث بهبود رتبه سایت شما در فرایند جستجو در گوگل می‌شوند. عوامل زیادی بر سئو تاثیر دارند و همچنین زیرشاخه‌های زیادی در این حوزه وجود دارند که تسلط بر تمامی آن‌ها نیازمند وقت کافی است. ما در این مطلب یکی از زیرشاخه‌های سئو با عنوان سئو محلی (Local SEO) را بررسی می‌کنیم.

 

سئو محلی چیست ؟

سئو محلی یکی از مفاهیم نسبتا جدید بهینه سازی برای موتورهای جستجو می باشد که در این مقاله قصد توضیح سئو محلی چیست ، مفاهیم و … را داریم. موتورهای جستجو مثل گوگل مکان جغرافیایی افراد را بررسی می کند و بر حسب مکان جغرافیایی نتایج خود را برای کاربران فهرست می کند. محل و مکان جغرافیایی افراد از طریق IP کامپیوترها مشخص می شود، محل کسب و کار شما با رعایت نکات ساده قابل تعیین و تشخیص کاربران می باشد.

در سئوی محلی گوگل برای نتیجه مورد جستجوی کاربر، موقعیت کاربر را با استفاده از IP او تشخیص داده و نتایج خود را بر این اساس ارائه می‌دهد. به عنوان مثال اگر بهترین رستوران را جستجو کنیم، گوگل به ما نزدیکترین نتیجه را با توجه به موقعیت مکانی ما ارائه می‌دهد. این امر کمک می‌کند تا کسب‌وکارها محصولات و خدمات خود را به مشتریان محلی که در حال جستجو هستند، ارائه دهند. همانطور که گفته شد مکان جغرافیایی افراد با استفاده از IP قابل شناسایی است؛ اما مکان جغرافیایی کسب‌وکار یا همان وبسایت با رعایت چند نکته ساده و مشخص تعیین می‌شود.

مطالعه کنید  تکنیک های سئو سال 2022

به طور کلی اقداماتی را که برای تعیین مکان جغرافیایی خود و آگاه کردن آن به خزنده‌ها و یا ربات‌های گوگل انجام می‌دهیم، سئوی محلی گفته می‌شود. سئوی محلی از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کند؛ سایت شما در موتورهای جستجویی مانند گوگل، دایرکتوری‌های کسب‌وکار مانند Google My Business listing رتبه‌بندی می‌شود. میلیون‌ها مشتری از جستجوی محلی روزانه استفاده می‌کنند تا بهترین کسب‌وکارهای محلی را در منطقه خود بیابند. شما می‌توانید از طریق سئوی محلی شانس خود را برای یافتن مشتریان بالقوه افزایش دهید.

 

جستجو محلی (Local Search) زمانی اتفاق می‌افتد، که شما در گوگل به دنبال خدماتی در منطقه فعلی خود هستید. شاید برای همه ما پیش آمده که خدمات و یا کالایی را در گوگل جستجو کنیم و گوگل نیز بسیاری از فروشگاه‌ها و موسساتی را به ما نشان دهد، که در نزدیکی ما هستند و دسترسی به آن‌ها آسان است. چرا گوگل به جای نشان دادن تمامی فروشگاه‌های مرتبط، فروشگاه هایی را به ما نشان می‌دهد که نزدیک به محل ما هستند؟

سئو محلی که گاهی به عنوان بازاریابی محلی موتورهای جستجو نیز شناخته می‌شود، راهی برای جذب کاربر و ارائه خدمات به مشتریانی است که از لحاظ موقعیت مکانی در جایی نزدیک به موقعیت کسب و کار شما حضور دارند. چنین امکانی فاصله بین عرضه و تقاضا را کاهش داده و کمک می‌کند که بتوانید زودتر از سایر رقبا محصول خود را به دست مشتری برسانید.

در واقع در این روش، شما به نوعی به ربات‌های خزنده گوگل که مسئول بازدید، و نمایش سایت‌ها هستند اعلام می‌کنید، که کسب و کار شما در کدام منطقه است و تا چه حدودی را می‌تواند سرویس دهی کند.

 

چرا سئوی محلی مهم است؟

بیشتر از همیشه افراد به دنبال نتیجه‌های محلی‌ در موتور جستجو هستند. موتورهای جستجو جایگزین دفترچه تلفن‌ها و صفحات زرد شده اند. همچنین گوگل و دیگر نتایج جستجو توجه بیشتری را به جستجوی محلی دارند. اگر شما موردی را در گوگل جستجو کنید، نتایجی را ارائه می‌دهد که مربوط به یک مکان خاص بر اساس آدرس IP کاربر است. اگر شما یک شهر یا منطقه خاص را در جستجوی خود ذکر کنید، گوگل جستجوی خود را محدود کرده و مکان‌های خاصی را جستجو می‌کند. سئوی محلی می‌تواند کارهای زیادی برای کسب‌وکار شما انجام دهد و می‌تواند در رتبه‌بندی شما تاثیر بگذارد.

مطالعه کنید  سئو تکنیکال چیست و ارزش واقعی سئو سایت بر چه اساس می باشد ؟

به عنوان مثال می‌توان نام رستوران‌های ایتالیایی را جستجو کرد و بنابراین فهرستی از نتایج در گوگل به نمایش در می‌آید. همراه این فهرست، صفحه‌ای از گوگل مپ نشان داده می‌شود که در آن نقطه‌های قرمز رنگی مشخص شده که مکان‌های پیشنهادی را روی نقشه به کاربر نشان می‌دهد. همچنین کاربر می‌تواند روی فهرستی از سایت‌های نشان داده شده کلیک کند و با خواندن نظرات، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کند.

تا همین چند سال پیش وقتی هنوز گوگل اینقدرها محبوب نبود، برای پیدا کردن یک مغازه، کسب‌وکار یا هر سرویسی در نزدیکی محل زندگیتان باید از دوستان و آشنایان سراغ می‌گرفتید یا به صفحات نیازمندی روزنامه ها مراجعه می‌کردید. البته این جستجوها در موارد زیادی هم موفقیت آمیز نبود. امروزه اما نیازی به این کارها نیست. کافی است سرویسی که نیاز دارید، در گوگل جستجو کنید تا لیستی از مراکز مورد نیاز شما را نشان دهد. حتی می‌توانید در عبارت جستجوی خود مکان جغرافیایی خود را هم بیان کنید تا نتایجی دقیقا مرتبط و موجود در منطقه جغرافیایی خودتان را مشاهده کنید.

بررسی‌ها نشان داده که امروزه نیمی از کسانی که یک جستجوی محلی را در گوشی تلفن همراه خود انجام می‌دهند، پس از یک روز به‌صورت فیزیکی به مکان‌های موردنظر مراجعه می‌کنند، این رقم برای کامپیوترها 34 درصد است. همچنین 18 درصد جستجوهای محلی در گوشی‌های موبایل پس از یک روز به خرید منجر می‌شوند و 78 درصد آن‌ها هرچند دیرتر اما در نهایت به یک خرید فیزیکی ختم می‌شوند.

علاوه بر این‌ها باید بدانید در سال 2017، چیزی در حدود 97 درصد مشتریان کسب‌وکارها، آن‌ها را از طریق گوگل جستجو کرده اند. این رقم قطعا در حال حاضر بیشتر هم شده است. همه این آمارها را گفتیم که نشان دهیم جستجوی محلی اهمیت زیادی برای کسب‌وکارها دارد. بخصوص کسب‌وکارهایی که به مکان فیزیکی وابسته بوده یا در کنار وب‌سایت یک مغازه یا فروشگاه هم دارند. سرمایه‌گذاری روی جستجوی محلی می‌تواند ترافیک و در نتیجه خرید زیادی برای این کسب‌وکارها فراهم کند.

مطالعه کنید  محتوا چه تاثیر در رشد سایت دارد

 

10 دلیلی که سئو محلی باعث شده جذب مشتریان جدید به کسب و کارها بیشتر شود:

1- بطور متوسط 64 درصد مشتریان محلی در اینترنت بدنبال کسب و کارهای جدید هستند

2- تعداد جستجوی های محلی طی این چند ساله حدود 58 درصد رشد داشته است.

3- جستجوی محلی بسیار هدفمند و سریع می باشد.

4- درصد زیادی از جستجوهای محلی تبدیل به مشتری می شوند.

5- گوشی های هوشمند که از اینترنت استفاده می نمایند دائما در حال اضافه شدن هستند.

6- بازگشت سرمایه در سئو محلی در مقایسه با سایر روش های تبلیغات محلی، بسیار سریعتر است.

7- تنها 10 درصد از کسب و کارها محل خود را در Google place ثبت کرده اند.

8- بسیاری از فرصت های کسب و کار محلی رایگان هستند.

9- حدودا  خوانندگان روز نامه های محلی بین 40 تا 80درصد افت داشته اند.

10- حدود 70درصد از مشتریان به کسب و کارهای محلی اعتماد دارند.