تبلیغات محیطی، عامل مهم در رونق کسب‌وکارها

تبلیغات محیطی

تبلیغات، یکی از پرکاربردترین، اساسی‌ترین و مؤثرترین ابزار برای انواع فعالیت‌های فردی و اجتماعی از جمله فعالیت‌های اقتصادی در بازار فیزیکی و بستر اینترنت می‌باشد. درواقع،​ تبلیغات، به ایجاد ارتباط با فرد یا افراد حقیقی یا حقوقی گفته‌ می‌شود که برای معرفی شخص، سازمان، کسب و کار، محصولات، خدمات و… در راستای جذب مشتری و مخاطب انجام می‌گیرد. تبلیغات محیطی عامل مهم در رونق کسب‌وکارها

لازم به ذکر است که تبلیغات بسته‌ به نوع موضوعات خود،​ دارای اهداف متفاوتی از قبیل: تشویق مشتری و بازار در جهت خرید محصول یا خدمت و یا برند مورد نظر، آگهی‌‎بخشی نسبت به ارزش و جایگاه محصولات و برندهای موجود در بازار، نهادینه کردن کالاها، خدمات و برند در نظر مشتری و بازار می‌باشد. گفتنی است اهمیت و ضرورت تبلیغات را باید در ارتقای فعالیت‌های فردی و اجتماعی گوناگون به‌ویژه،​ صاحبان کسب‌وکارها و نیز،​ در راستای منفعت مشتری و بازار دانست.

همان‌گونه که از مطالب بالا متوجه شدید،​ تبلیغات یک علم و یک فن است که دارای اقسام گوناگونی می‌باشد؛ از قبیل: تبلیغات رسانه‌ای، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلفنی، تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات ادغامی و تبلیغات محیطی.

در این‌جا، قصد داریم به یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین این اقسام تحت عنوان تبلیغات محیطی بپردازیم:

تعریف تبلیغات محیطی   

به تبلیغاتی که در خارج از محیط منزل که همان محیط هدف برای ارائه کالاها و خدمات جهت فروش می‌باشد، تبلیغات محیطی گویند. به همین دلیل، به تبلیغات محیطی،​ تبلیغات خارج از خانه نیز،​ گفته می‌شود.

شاید این سؤال به ذهن شما خطور کند که بیشتر این تبلیغات در رسانه‌هایی مانند تلویزیون، روزنامه، مجله،​ فضای مجازی و… نیز، وجود دارد؛ پس،​ چه نیازی برای هزینه‌کرد اضافه برای تبلیغات در خیابان‌ها و سطح شهر وجود دارد؟ در جواب باید گفت: یکی از کاربردهای تبلیغات محیطی،​ تقویت تبلیغاتی است که در رسانه‌های مذکور وجود دارد. درواقع،​ تبلیغات محیطی به عنوان مکمل تبلیغات همین کالاها در رسانه‌های دیگر است نه این‌که،​ یک تبلیغات مجزا و مستقل باشد.

مطالعه کنید  آینده تبلیغات دیجیتال محیطی در سال 2024

انواع تبلیغات محیطی  

تبلیغات محیطی بسته به محل نصب، اندازه و ویژگی‌های کاربری به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند؛ به عبارت دیگر، تبلیغات محیطی را به سبب نوع کاربرد و هدف تبلیغی دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد:

1. بیلبوردی

یکی از انواع تبلیغات محیطی، استفاده از تابلوهای بزرگ و مدرن در بخش‌های مهم و پرتردد خیابان‌ها و جاده‌ها جهت نصب و کارگذاشتن تبلیغ مورد نظر بر روی آن می‌باشد که در اصطلاح به این تابلوها، بیلبورد گویند. گفتنی است بیلبوردها به دو صورت می‌باشد:

الف) پوستری(کلاسیک): جهت به نمایش گذاشتن تبلیغات ثابت با پرده غیربرقی؛

تبلیغات محیطی عامل مهم در رونق کسب‌وکارها
یکی از موارد پراستفاده تبلیغات محیطی، تبلیغات بیلبوردی کلاسیک است که هم، ساده بوده و هم، از نظر هزینه،​ ارزان‌تر از سایر اقسام تبلیغات می‌باشد.

ب) دیجیتالی: جهت به نمایش گذاشتن تبلیغات برقی و متحرک که دارای جلوه‌های بصری مختلفی است.

2. متحرک

تبلیغات محیطی متحرک، تبلیغی است که مکان آن ثابت نبوده بلکه، هر لحظه در حال تغییر مکان است مانند: تبلیغ بر روی بدنه اتوبوس،​ تبلیغ بر روی واگن مترو و… . نکته قابل توجه این است که در این نوع از تبلیغ محیطی، ​فضای وسیع‌تری برای مانور وجود دارد.

3. ترانزیتی

درواقع، تبلیغاتی هستند که محل‌ نصب آن‌ها بیشتر در محیط‌هایی است که مسافر و گردشگر در آن‌جا حضور پیدا می‌کند. مانند: ترمینال مسافربری، باغ وحش، هتل‌ها، اماکن تفریحی و زیارتی و… .

4. مبلمان شهری

به تابلوهای تبلیغاتی که در مکان‌های خاصی مانند فروشگاه‌ها،​ هایپرمارکت‌ها،​ سینماها، پارک‌ها،​ داروخانه‌ها، دانشگاه‌ها، عرشه پل‌ها و… نصب شده‌ و در طرح‌های سه‌بعدی، صفحه‌نمایش‌های ال ای دی، نمایش‌گرهای دیجیتالی و تابلوهایی با نورپردازی‌های ویژه می‌باشد، مبلمان شهری گویند.

تبلیغات محیطی عامل مهم در رونق کسب‌وکارها
عرشه پل یکی از مهم‌ترین مکان‌های تأثیرگذار برای تبلیغات محیطی می‌باشد که جزء زیرمجموعه مبلمان شهری به حساب می‌آید.

5. استرابورد(استند تبلیغاتی)

به تابلوهای استند که از جنس بنر هستند،​ استرابوردگفته می‌شود که به صورت ایستاده بوده و جهت تبلیغات کالاها و خدمات مشخص به‌کار می‌روند.

مطالعه کنید  درآمد تبلیغاتی با استفاده از Toncoin در تلگرام

مزایای تبلیغات محیطی | تبلیغات محیطی عامل مهم در رونق کسب‌وکارها

با توجه به استقبالی که از سوی افراد حقیقی و حقوقی نسبت به انواع تبلیغات محیطی می‌شود، ذکر فواید آن ضروری به نظر می‌رسد:

  1. قابلیت نمایش بی‌وقفه در بازه زمانی معین؛
  2. قابلیت نصب در مکان‌های هدف: یعنی، نصب تابلوی تبلیغاتی در مکان‌هایی که احتمال استفاده آن‌ها از این کالا بیشتر است.
  3. عدم محدودیت مکانی: یعنی، قابلیت نصب در شهر، روستا، خیابان، جاده، اتوبان، بزرگراه، فرودگاه، راه‌آهن و… .
  4. افزایش درصد تأثیرگذاری آن نسبت به انواع دیگر خودش.

معایب تبلیغات محیطی  

اگرچه تبلیغات محیطی به دلیل کاربرد ویژه‌ای که دارند، از اهمیت بالایی برخوردارند، اما نباید از مشکلات و محدودیت‌های آن‌ها غافل شد. برخی از مشکلاتی که ممکن است در تبلیغات محیطی وجود داشته باشد عبارتند از:

  • وجود موانع و مشکلات برای دریافت مجوزهای مورد نیاز برای اجرای این نوع تبلیغات.
  • عدم وجود معیارهای مشخص برای ارزیابی تأثیر این نوع تبلیغات بر مخاطبان و محیط زیست.
  • ایجاد حواس پرتی در رانندگان و ایجاد خطر تصادفات در جاده‌ها

نتیجه گیری | تبلیغات محیطی عامل مهم در رونق کسب‌وکارها

در این مقاله، به بررسی نتایج و تأثیر تبلیغات محیطی بر رونق کسب و کارها پرداختیم. مشتریان با استفاده از تبلیغات محیطی به راحتی با برند آشنا می شوند و ارتباط احساسی بین مشتری و برند تقویت می شود. همچنین، این نوع تبلیغات می تواند به ایجاد شناخت برند کمک کرده و تصمیم گیری مشتریان را تأثیر گذار سازد. در نهایت، تبلیغات محیطی می تواند به افزایش فروش و تفکر خلاقانه کسب و کارها کمک کند.

مطالعه کنید  تبلیغات بیلبوردی، مفهوم واقعی گسترش کسب و کار