استاپ موشن چیست و مراحل ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و مراحل ساخت Stop Motion

استاپ موشن چیست و مراحل ساخت Stop Motion

استاپ موشن یکی از تکنیک های  انیمیشن یا پویا نمایی می باشد که در آن یک شیء یا مدل ثابت (می تواند عروسک، لوگو، نقاشی و … ) را مقدار کمی حرکت می دهند و با دوربینی که ثابت واقع شده‌ است از هر فریم عکس برداری یا فیلمبرداری می کنند. سپس از پشت سر هم قرار دادن‌ تصاویر این حرکت های فریم به فریم، تصویر حرکت القا می شود. در استاپ موشن به تعداد تصاویری که در هر ثانیه گذاشته‌ می شود، فریم ریت می گویند. استاپ موشن چیست و مراحل ساخت Stop Motion

استاپ موشن از لحاظ تکنیکی مربوط به رشته‌ی عکاسی می باشد، در عکاسی های استاپ موشن از سه پایه استفاده می شود و جایگاه دوربین حتماً باید ثابت باشد. همچنین نورپردازی نیز در این عکاسی ها بسیار مهم است و جایگاه ویژه و تأثیرگذاری دارد. انیمیشن استاپ موشنی که در آن از انسان یا مدل واقعی استفاده می شود پیکسیلیشن نام دارد.

در استاپ موشن های حرفه ای در هر ثانیه بیست و چهار فریم نمایش داده می شود اما این تعداد قابل تغییر است و می توان از تعداد تصاویر کمتری، مثلاً از هشت تصویر نیز استفاده کرد.همچنین معمولا برای  سهولت شکل دادن به اشیا و کاراکتر ها از گل رس و یا خمیر استفاده می شود که به این نوع استاپ موشن، انیمیشن خمیری یا کلیمیشن گفته می شود.

گذری بر تاریخ استاپ موشن

استاپ موشن قدمتی طولانی دارد. در فیلم های قدیمی برای حرکت دادن اشیا بزرگ و سنگین مانند لوازم خانگی از این تکنیک استفاده می شد.اولین استفاده از تکنیک استاپ موشن بر می گردد به دوره ی آغازین تاریخ سینما زمانی که آلبرت اسمیث و جیمز استوارت بلکتون در سال 1898 سیرک هامپتی دامپتی را به این شیوه ساختند.

مطالعه کنید  فروشگاه خود را چگونه آنلاین کنیم ؟

35 سال پس از آن امریکا تولید انیمیشن های استاپ موشن را شروع کرد و آغازگر این جریان شخصی به نام ویلیس  اوبراین بود. اکنون پس از 118 سال استاپ موشن از محبوبیت فراوانی برخوردار است و فیلم سازان بزرگ به ساخت اینگونه آثار می پردازند. از آثار استاپ موشنی برجسته می توان به انیمیشن ماری و مکس را که در سال 2009 به کارگردانی آدام الویت ساخته شد اشاره کرد.

مراحل ساخت استاپ موشن

در فرایند تهیه استاپ موشن بهتر است که دوربین خود را در مکانی ثابت و به دور از لرزش قرار دهید. بهتر است جای آن با وزنه های مخصوص محکم باشد. باید بدانید که در ساخت استاپ موشن کوچکترین حرکتی نیز به وضوح در محصول نهایی به چشم خواهد آمد.

بنابراین لازم است که به هنگام عکسبرداری با دوربین یا گوشی از کنترلر از راه دور استفاده کنید یا تنظیمات عکسبرداری خودکار با تایمر را فعال کنید. سعی کنید به جای نور خورشید از نور چراغ یا پروژکتور استفاده شود، چرا که همانطور که باید بدانید ساخت استاپ موشن فرایندی زمان بر است و در طول روز تغییرات نور خورشید می تواند مستقیما بر کار شما تاثیر منفی بگذارد. اما یک منبع نور مصنوعی می تواند تا ساعت ها در دسترس شما باشد.

دقت کنید حین عکس برداری باید حواستان به سایه ایجاد شده توسط خود یا اشیا اطراف باشد. این سایه ها حین ساخت استاپ موشن می تواند نامرئی و کمرنگ به نظر بیاید ولی نهایتا حین تدوین عکسها در رنگ فریم ها موثر باشد. برای نتیجه بهتر الزامی است که علاوه بر نکات گفته‌ شده‌ پشت صحنه ثابتی نیز داشته باشید. برای اینکار می توان از یک پرده عکاسی یا کاغذ تک رنگ استفاده کرد.

مطالعه کنید  آشنایی با انواع موشن در بازار کار

شیوه عکس گرفتن‌ برای ساخت استاپ موشن

بخش ساده و جذاب تر کار مربوط به عکسبرداری است ولی طبیعتا به زمان نیاز دارد. شیوه عکس گرفتن‌ برای ساخت استاپ موشن در هفت مرحله زیر خلاصه می شود:

  •  صحنه را آماده‌ کنید.
  •  عکس بگیرید.
  •  تغییر کوچکی در صحنه ایجاد کنید.
  •  عکس بگیرید.
  • بازهم یک تغییر کوچک دیگر در صحنه ایجاد کنید.
  •  عکس بگیرید.
  •  قدم یک تا شش را آنقدر تکرار کنید تا کارتان به پایان برسد.

تعداد عکس ها در فرایند ساخت استاپ موشن باید با حداقل 10 فریم بر ثانیه تطابق داشته باشد. برای مثال برای ساخت یک کلیپ 10 ثانیه به 100 عکس مناسب و متوالی نیاز دارید. در غیر اینصورت هنگام پایان کار ممکن است نتایج جالبی نداشته باشید.در انیمیشن استاپ موشن نور پردازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سازنده  با نور، نقاشی و رنگ آمیزی می کند. صحنه و کاراکتر به خودی خود تنها نیمی از بیان و حالت احساسی داستان را بیان می کنند. استاپ موشن چیست و مراحل ساخت Stop Motion

نرم افزار های ساخت استاپ موشن | استاپ موشن چیست و مراحل ساخت Stop Motion

برای ساخت استاپ موشن از نرم افزارهای حرفه‌ای استفاده شده‌ که در ادامه با سه مورد از این نرم افزارها آشنا خواهید شد.

نرم افزار Stop Motion Pro Eclipse

یکی از رایج‌ترین برنامه‌ ها برای ساخت استاپ موشن، نرم افزار Stop Motion Pro Eclipse می باشد،که به کمک این برنامه و اتصال آن به دوربین یا وبکم، می‌ توانید مستقیما از اجسام موردنظر تصویربرداری کرده و در محیط نرم افزار آنها را ویرایش نمایید. استاپ موشن چیست و مراحل ساخت Stop Motion

مطالعه کنید  فناوری جدیدگوگل ، جستجوی درون ویدئویی

نرم افزار Dragon Frame

این نرم افزار امکانات بسیار قدرتمندی در زمینه تصویربرداری و نورپردازی دارداز ویژگی‌های مهم Dragon Frame، می‌توان به داشتن تایم لاین و امکان زمانبندی تصاویر به وسیله درگ کردن، اشاره کرد. استاپ موشن چیست و مراحل ساخت Stop Motion

نرم افزار iKITMovie

برنامه iKITMovie یکی از راحت‌ترین رابط کاربری‌ها را دربین تمام نرم افزارهای مربوط به این کار، دارا می‌باشد. این نرم افزار از پرده سبز پشتیبانی می‌کند و افکت‌های صوتی متنوعی دارد. iKITMovie در بخش آموزشی خود، به صورت کامل و گام به گام طرز استفاده را به شما آموزش می‌دهد.

نتیجه گیری | استاپ موشن چیست و مراحل ساخت Stop Motion

استاپ موشن امروزه از محبوبیت بسیار خوبی برخوردار است و در ساخت انیمیشن های داستانی، جلوه های ویژه در سینما و حتی در صنعت تبلیغات چه در تبلیغات تلوزیونی و چه در تبلیغات موجود در وب سایت ها جایگاه ویژه ای دارد و مخاطبین زیادی را به خود جذب می کند و در ذهن بیننده اش باقی می ماند. استاپ موشن چیست و مراحل ساخت Stop Motion